Jäkligt trist med en bil som inte startar. Hade en likadan som bråkade i flera år. Tror alla td5or har immobilizer i sin ECU, men dom är inte alltid aktiverade. Skulle gissa på att det är något annat som bråkar. Om du inte hör bränslepumpen när du slå på tändningen så tyder ju det på att något är konstigt där. Har du kollar alla kontakter till pumpen, samt relä och säkringar?
Tror den sitter i den svarta boxen bredvid ECU:n. Kolla även dom säkringarna (fast det har du säkert redan gjort).
Har du testat att skriva på forums.lr4x4.com
Där fick jag alltid mycket snabb och bra hjälp. Om du bara kopplat ur batteriet så ser jag inte hur något skall ha kunna gå sönder. Måste ju vara antingen nån slags startspärr (fanns ingen på min 99a heller), eller en säkring. Om inte dieselpumpen hörs så är det ju anledningen helt klart till att den inte startar. Om ni nu har bytt pumpen, kan det inte helt enkelt vara så att kontakten eller liknande till pumpen e kass. Finns ju även ett relä till pumpen.
hur går det ? undrar vi som håller tummarna för att du skall få igång din Td5:a
/Denis
Jimmy har lovat komma hit med sin Nanocom o hjälpa mig om några dagar.
Evtlt. skall vi flytta över hans ECU o kolla om min bil startar med den.
Hoppas vi lyckas få den igång äntligen!
...
Jag kommer berätta hur det gick sen!
// Ulli
Hoppas verkligen att ni får till det. Lycka till!
Nu har bilen kommit hem till mig (på släp) uppenbart nått fel på ECU:n då diesel pumpen startar med min ECU dock inte fått den att hoppa igång ännu ska ta och kika lite i lugn och ro imorgon och se om jag får igång den kan va så att där blivit luft i systemet efter bränslepumps byte så den bara är lite tjurig.
Blev glad när dieselpumpen gick igång med Jimmys ECU box.
Men det är nog inte bara det som strular som det ser ut....
Bra om det "bara" är så att det finns luft i systemet.
Låter nästan för bra, eller hur..;o)..?!
...
Finns det kanske någon som har en fungerande Defender ECU box till salu?
Helst en NNN.
...
Tusen tack iaf till Jimmy som ställer upp för att hjälpa mig ur det här eländet!
Hej.
Skroten i Boet hade en rullad Defender 90 när jag var där för nån månad sen...
Kan en sån ha rätt box??
Håkan.
Nu så rullar bilen igen dock med min ECU det va nog lite handhavande fel från mig på nanocomen som gjorde att vi inte fick igång den plus att alla spridarkoder va fel så jag fick mata in dom separat. Nu ska vi bara få tag på en ny ECU så ska den snart va på vägarna igen.
tumme upp för sådant engagemang samt att delge oss erfarenheter !!!
/Denis
Det som går att säga redan nu:
SANNOLIKT har ECU boxen fått en smäll när jag försökte ge bilen STARTHJÄLP med en kraftig BATTERILADDARE ( blå / vit..;o)..! )!
En annan box beställdes av Jimmy o är på väg. ( Tack Jimmy än en gång! Helt fantastik hur Du ställer upp! )
Hoppas verkligen att det hjälper till att ingen annan råkar ut för samma problem att vi delar med oss av våra erfarenheter!
// Ulli
Underbart att ni fått till det. Klubbanda hela vägen 🙂
I väntan på den nya boxen så började jag titta på det icke fungerande ljuset. Jag har ungefär 4 volt upp till ljusspaken. Har provat byta bägge spakarna utan resultat och då kopplar man även förbi ljusautomatiken. Så det verkar inte va fel på den. Nån som har nån idé på vad det kan vara?
Halloj!
Hade ett liknade problem med ljuset, dock hade jag 12 volt upp till spaken och när man slog till ljuset så fick jag 0 volt till spaken?
Drog ny kabel till spaken från batteriet och då funkade det igen, så prova att mata direkt från batteriet så kanske det funkar för dig med!?
Med vänlig hälsning,
Jocke
Jo det funkar att mata från batteriet men det hade känts bättre att hitta det riktiga felet. Får konstiga resultat när jag mäter på relä kontakterna det ska tydligen finnas ett rosa relä som ska va till ljuset också, eller så är det helt enkelt ett jordfel någonstans.
Låter som ett jordfel. Du borde ha 12-volt till spaken och inte 4.
Bara att börja följa kablar och kolla jordpunkter.