Hej,
Går i tankarna att köpa mig någon D4 2016 års modell och undrar om det finns någon heltäckande försäkring eller extra garanti man kan köpa från tredje part? Söker ett relativt bryfritt ägande men suktar ändå efter en D4, vilket jag förstår generellt är allt annat än bryfritt haha. Jag kommer endast kunna utföra enklare jobb på egen hand.
Har ingen specifik annons i åtanke men gissar på att de flesta passerat 15000 mil och 10 årsgränsen är ju nådd.
Tack!
@frosse Misstänker att du inte hittade försäkring/extra garanti? Går själv i samma tankebana men oaktat tillgängliga motoralternativ till D4:an förefaller det vara (risk för) skräckupplevelse.
Blev det en D4 till slut?
2010 L320 HSE Fuji White
Ett bra sätt att förebygga oönskade problem är att arbeta med förbyggande underhåll, budgetera minst 20000/år för underhåll och se till att utnyttja det även om inte bilen "plingar till". Serva bromsar inkl parkeringsbromsen, håll efter luftfjädringen, byt till ny oljepump, oljebyte var 1000'e mil osv osv.
Det är väl bättre att vara sitt eget "garantibolag", sätt undan t.ex. 4-50000/år i reparationsfond så borde det täcka det mesta, även ett motorbyte om oturen skulle slå till på riktigt. Motsvarande summa verkar vara ungefär vad en heltäckande "förlängd garanti" kostar i UK för dessa bilar.
Har det gått rimligt problemfritt efter 3-4 år så kan du ju nyttja överskottet till rolig utrustning istället. Har du betalat ett externt garantibolag är det ju pengar i sjön om inget stort händer.
D4 är en av de allra bästa bilarna att använda, i princip ingen värdeminskning osv, så det är värt att satsa på underhåll och rep för att hålla dem igång och pålitliga.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784 Mycket klokt tillika värdefullt, tack för inspel!
Efter omfattande och idoga letande blev jag med min första Land Rover, en 2010 L320 HSE (TDV6), september 2023. Inköpt på cirka 14 000 mil och har i dag rullat cirka 18 500 problemfritt. Hittills "investerat" 72 000 i förebyggande åtgärder och har för 2025 prisat in cirka 20 000 för bromsrör, kardan etc. Jag utför utöver årsservice A/B oljeservice var 900:e mil.
Väl spenderade pengar enligt min mening. Komplett bil som gör allt det som familjen behöver. Jag är fortsatt helt betagen och älskar varje minut. Med det sagt funderar jag på tillskott av en D4 2013 - 2016, sannolikt tysklandsimport, tankar? Din Defender misstänker jag är bensindriven likt resterande fordonspark?
2010 L320 HSE Fuji White
Ja, förbyggande underhåll tror jag man tjänar på i längden, både för driftsäkerhet, bevara värdet och trevligare att köra och äga.
Men det bygger ju lite på att man antingen kan skruva själv eller har en bra verkstad som kan bilarna till hands.
Vår Defender är en diesel, 6 cyl ingenium. Den går fint och är modern, men inte lika praktisk som en D3/D4.
Hade en D4 SDV6 HSE lux 2012 innan, skulle kunna tänka mig nåt sånt igen framöver. Är väl bara att leta upp en så bra som möjligt att utgå från, om den finns i Tyskland eller Sverige spelar mindre roll. Tysklandssålda ska ju ha dieselvärmare och annan "cold climate" utrustning som ofta saknas på bilar från södra Europa.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784 Ja, precis. En D4 13-16 är alltjämt mycket intresseant. Det som gör att man ryggar tillbaka, förstås, är TDV6/SDV6 med kamaxlarna och nya motorer... Växellådan skall vad jag förstår inte ha nämnvärda problem (naturligtvis beroende på hur bilen underhålls/körs, spolning av lådan etc.). Återkommer till sommaren.
2010 L320 HSE Fuji White
@lastrover Har du några särskilda garantialternativ / utökad garanti i åtanke? Egen erfarenhet som du kan rekommendera?
2010 L320 HSE Fuji White