Köpråd Discovery Sp...
 
Notifications
Clear all

Köpråd Discovery Sport

7 Inlägg
4 Users
0 Reactions
55 Visningar
 Mack
(@mack)
New Member
Blev medlem: 1 månad sedan
Inlägg: 2
Topic starter  

Jag är väldigt sugen på att köpa en Discovery Sport 2015-2018. 
Tänker mig ett objekt för 200tkr +/- 20tkr ungefär. 

Det finns en del intressanta objekt, men när jag kollar service historiken så är den väldigt ofta bristfällig. Åtminstone registrerade i OSH grejjen. 

Har förstått att 2015 dieseln är säkrare än Ingenium motorn därefter. Men så länge en Ingenium är välservad så är de också bra. 

Hur ska man tänka om en exempelvis 34k och 102k service är registrerad men inte 68k? Risk?

Eller som ett annat objekt som har 34k och 68k utförd, men med mätarställning 130k inte en 102k service registrerad? 

Behöver man vara rädd för att kamkedjan ska gå eller är det bara skrämselpropaganda på nätet? 😊

 

Andra tips och råd är välkomna!


   
Citera
(@6789)
Active Member
Blev medlem: 9 månader sedan
Inlägg: 13
 

Ledsen att kapa tråden, vad innebär "OSH"? Någon form av Land Rover digitalt instrument där man kan avläsa servicehistoriken? 

Hoppas att du får svara på dina övriga frågor. 

2010 L320 HSE Fuji White


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 95
 

https://osh.landrover.com/

Såklart kan det missats att registreras service där, men då ska det finnas annan dokumentation som visar vad som gjorts. Det är så långa intervall så det är inte alls bra att "hoppa över" en service, hellre om det gjorts ett extra oljebyte.

2,2 dieseln är beprövad (2015) och utan stora typfel, men såklart kan det hända saker där också, de nyaste är ju 10 år gamla nu. 

Ang 4cyl 2,0 Ingenium finns utförligt beskrivet på nätet och youtube om dess utmaningar. Sen finns det många som rullar på utan problem också. Täta servicear och gärna körd långa sträckor och inte bara snurrat runt i stan hjälper till.

 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
 Mack
(@mack)
New Member
Blev medlem: 1 månad sedan
Inlägg: 2
Topic starter  

Allright, tack för din input. 

Ifall man skulle få ett bra pris på en som gått typ 15 000 mil och har någon missad service. 
Men att man proaktivt lämnar in den för ett kamkedjebyte. Och sen servar regelbundet. Skulle man kunna säga att man är relativt tryggad från ett motorras då? 

 


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 1 år sedan
Inlägg: 95
 

Tryggad vet jag inte, det är ju inte bara kamkedjan som kan fela utan balansaxlar, turboproblem, oljeutspädning osv.

Men alla bilar har ju sina problem, så gillar du bilen så är det väl bara att köra på, sköta underhållet och hålla tummarna.

Att satsa på någon som har missad service skulle jag inte göra, om den gått 7000 mil utan oljebyte så tror jag riskerna för stora problem ökar en hel del på en motor som är känd för att späda ut oljan med diesel. 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@6789)
Active Member
Blev medlem: 9 månader sedan
Inlägg: 13
 

@1784 Tack för svar! Hade hittat till den funktionen sedan tidigare, dock får jag ytterst sällan utslag när jag söker, möjligen att det förtäljer något om tidigare ägare. 

För det fallet att du landar i ett åkdon, @mack, återkoppla gärna. 🙂 Lycka till i köptaget!

This post was modified 1 månad sedan by Aleksander Krajisnik

2010 L320 HSE Fuji White


   
SvaraCitera
(@lastrover)
New Member
Blev medlem: 2 månader sedan
Inlägg: 4
 

Oroa dig inte för mycket om missade tjänster, men var vaksam på viktigt underhåll som oljebyten och motorservice.

192.168.100.1 192.168.1.1


   
SvaraCitera
Share: