Ryckig gång på tvåa...
 
Notifications
Clear all

Ryckig gång på tvåans och treans växel...

9 Inlägg
2 Users
0 Reactions
125 Visningar
(@6375)
Active Member
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 5
Topic starter  

Jag har en Disco 3 från 2005 med 2.7 TDV6. Bilen har rullat ca 30 000 mil. Framför allt när bilen är varm har jag en ryckig gång på tvåans och treans växel och vid ca 2500 varv. Kommer jag över detta varvtal accelererar bilen bra. 

Jag nyligen bytt motorolja, oljefilter, kupé och motorfilter samt dieselfilter. Upplever en marginell förbättring efter detta. 

Någon som har något tips på var jag skall börja felsöka? Jag har inte felsöka med diagnosverktyg och jag får inga varningslampor på instrumentpanelen. 

Tack på förhand. 


   
Citera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 80
 

Manuell eller automat?

Ett vanligt fel är ju att "lockup-kopplingen" i momentomvandlaren slirar och får till effekt att varvet pendlar upp och ner och bilen drar ojämnt. 

Ett sätt att konstatera det felet är att fylla i en tub "lubeguard" https://www.lbmautoparts.com/oljor-och-sm%C3%B6rjmedel/tillsatser/shudder-fixx-lubegard-for-torque-converter/M465HA vilket brukar medföra en rejäl förbättring iaf under några hundra mil innan problemet återkommer.

 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@6375)
Active Member
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 5
Topic starter  

@1784 Tack Thomas. Det är en automat. Jag upplever också att bilen går bättre om/när jag växlar manuellt. Din beskrivning av att varvet pendlar upp och ner är spot on. Varvräknaren "gungar" lite runt 2000 varv för att sedan stabilisera sig vid högre varvtal. 

Tack för ditt tips. Skall se om jag "vågar" mig på det 🙂


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 80
 

Det låter sannolikt att det är det som är problemet då. Börja med att helst "spola" lådan med ny olja (en speciell maskin som byter all olja i lådan, tappar man ur under får man bara ut en tredjedel) och lägga i en tub lubeguard. Blir det bättre då vet du vad som var problemet och sen är det bara att hoppas att det fungerar bra ett tag.

Oftast behöver dock lådan ner och en ny/renoverad momentomvandlare sättas dit för att lösa felet permanent.

 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@6375)
Active Member
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 5
Topic starter  

@1784 Hej igen Thomas, nu har jag köpt Shudder Fixx. Problemet som uppstod idag när jag testade var att det rann ut olja från påfyllningspluggen vilket gjorde att jag inte kunde spruta in något shudder Fixx. Skall det verkligen rinna olja från påfyllningspluggen?


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 80
 

Hade du motorn igång när du skulle fylla på, annars kommer det rinna ur.

Proceduren för rätt nivå är väl i korthet:

- Kör upp tempen i lådan till 30-50 grader

- Kör sakta igenom alla växellägen P-R-N-D och åter till P

- Med motorn på tomgång ska då en tunn strimma olja rinna ur påfyllningen vid rätt nivå.

Är det redan fullt så får du väl tappa ur lite och toppa upp till rätt nivå sen. Skadar absolut inte att byta oljan heller.

 

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@6375)
Active Member
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 5
Topic starter  

Hej igen, tack för snabbt svar. Jag hade inte motorn igång. Dock var den varm. 
Jag vill egentligen bara fylla på med shudder fixx som du tipsade om. Om motorn är kall när jag skruvar pluggen misstänker jag att jag kommer lyckas bättre med att fylla på shudder fixx. Eller vad tror du?


   
SvaraCitera
Thomas Björklin
(@1784)
Medlem
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 80
 

Du måste ha motorn igång om du vill fylla från påfyllningshålet. När pumpen i lådan går suger den upp olja från sumpen och nivån minskar. Med motorn avstängd kommer nivån vara för hög (och rinna ut tills det är för lite olja vilket blir ett problem i sig). 

Alternativt går det att fylla från lådans oljekylarslangar i motorrummet, men det är inget jag har provat själv.

Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver


   
SvaraCitera
(@6375)
Active Member
Blev medlem: 11 månader sedan
Inlägg: 5
Topic starter  

@1784 Stort tack Thomas. Då har jag koll på hur jag skall göra.


   
SvaraCitera
Share: