Hej, alla glada. Ska försöka samla vad jag vet kortfattat och hoppas på nya idéer eller någon som kan mot betalning hjälpa mig.
Disco 4 diesel 3.0 tdv256hp, 2013 rund växel knopp.
I våras bytte jag min generator då laddningen var 12,0 -12,4 utan att lampan tänds. Byter till ny original "Denso" och får periodvis laddning som är samma och vissa veckor 14,0 vid gas och 14.5 då jag släpper gas, 14,2 vid tom gång. Lin kabeln till generatorn ger spänning tror det var 8v men ej säker idag. Har 12,6 V vid generatorn och bytte nedre jordkabeln idag utan att se förbättring. Vet ngn vilken unit som lin-kabeln går till, eller vad detta interimma fel kan bero på?
Nu till fel 2 som jag tror kan bero på samma unit eller annat. Jag får ett lätt krank vid star och bilen går in i ca 15 "major" fel. Jag behöver trycka startknappen flera gånger och invänta att växelknappen kommer upp vid varje startförsök och slutligen så krankar bilen och startar. Nu så måste jag stänga alla felkoder (2ggr) sen så går bilen som ny. Jag kan starta den igen utan problem. När den får stå ca 2min så vägrar den starta och samma mängd felkoder kommer igen. Här behövs idéer...
Detta har gjorts,
Kollat att alla lampor runt bilen lyser= ok
Kollat att alla säkringar i motorutrymmet och handskfacket =ok
Mätt upp batteriet 12,6 V och dess CCA är under 30 =ok
Ny jordkabel nere vid motorns högra sida (passagerar sida) utan resultat.
Flyttat relä i motorrummet utan resultat.
Hör att kompressorn startar när felkoderna släcks , ska beställa nya dämpare bak då de är gamla och de fram sprängdes i sommras. Det kan väl inte ha med detta att göra att kompressorn startar och slänger in felkoder som gör att bilen inte vill startar?
Vilken unit pratar med generatorn och kan den vara en felkälla till alla dessa fel vid star?
Startmotorn inte testad än, då min billyft är trasig, vajer av och behöver ställas in, någon som känner någon som mot betalning kan komma ut och byta vajer och ställa in lyften? Finns i Rimbo
Batteriet - +sitter fast hårt
Nu blev det mycket och alla idéer tas tacksamt emot alt att jag kör till dig... betalar dig gjärna om du vill testa på plats hos dig.
Kopplat bort ABS kontaktstycket för att prova starta utan den. Då jag försöker starta så känner man att ABS modulen gör ngt När den är urkopplad så händer inget motorn och starten är nu död. Inkopplad så startar bilen efter flera försök.
väntar på 2 nya reläer, beställt en grå till motorrummet, en svart 4-ben under handsfacket eftersom de båda blir varma.
Tacksam för alla svar.
Har också bytt bromskontakten " den blåa" UA.
LIN kabeln på generatorn går till ECM (motor ECU).
Ett första knep att utesluta dålig jordkontakt är att sätta en startkabel med bra kontakt mellan batteriets (-) pol och lämplig punkt på kaross resp. motor
Det låter ju som det är något problem med strömförsörjning vid start. Jag skulle försöka mäta upp spänningen både på startmotorn och på andra stora 12v punkter som matar ECU'er vid startförsök. Mäta med något som fångar max/min värden, oscilloskop eller bättre multimeter. Se om du får något stort tapp i spänning (under 10v) vid startförsök. Om så, spåra bakåt mot batteriet.
Nästa steg kan vara att på samma sätt mäta motsvarande jordpunkter, se om något som ska vara 0V inte är det vid startförsök.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784
Tack, den övre delen av din text testar jag i helgen, test och mätning av startmotorn gör jag när min lyft fungerar , förhoppningsvis snart. Den övriga delen och mätning är något som jag inte hänger med. Får man fråga var i Svedala du bor? Själv är man vid Rimbo norra Vallentuna.
Om jag inte finner några fel... så får jag fråga dig vidare sen, hur, om du kan, vill, ...betalning.
Stort tack för dina tankar och jag återkommer stadigt med info om vad som gör...
"LIN kabeln på generatorn går till ECM (motor ECU)."
Är det databoxen som är bakom batteriet med 2stora ingående kontakter med "lyftlåsning" på. Eller finns det en annan enhet med detta namn om ja , var?
Har en längre tid funderat på om det skulle vara fukt... och köpa en ECM/ECU som då måste programmeras.
Jag finns här och hjälper till så gott jag kan. Men har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till i verkligheten, har redan alldeles för mycket som jag inte hinner med 🙂
Håller till utanför Almunge, så i samma del av landet.
I Uppsalatrakten finns det iaf två som jag tror kan hjälpa dig om du behöver "riktig hjälp"
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
@1784
Stort tack, är det boxen bakom batteriet som du pratar om? ECM/ECU?
Ja, ECM sitter bakom batteriet mot torpedväggen
Se bild på ledningen
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Hej och tackar för bilden. Detta fick mig att undra, kan du skicka mig hela bilden på denna ECU så att jag kan se med vem den pratar med. Det känns som mina fel kan vara en ny ECU.
Fråga till till min disco2 så fanns rave vill jag minnas, finns det ngt liknade där ute alt betala för något som är som rave var?
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Tack, ska titta på detta och se vad jag kan hitta.
Hej, igen, plockad3 ut ECUn idag, skruvade ut de 6 yttre skruvarna på enheten för att se om kretskortet är skadat. Fick inte upp locket då jag inte vågade vålda på det. Limmat eller med ngt stark massa?
Vid återmontering så smörjde jag upp de kontakterna som satt runt med kontaktspray, och säkrade kablar...
Nu så klickar det bara runt i olika enheter och startmotorn krankar inte. Förut så hade vi svag krank som ledde till start efter några försök... ideer?
Ny ECU?
Kan man mäta startmotorn nu när ingen kränk händer och växelspaken är nere?
Vem kan programmera den mot bilen när man beställer en ny från England?
Kan man mot betalningen få denna person komma ut till Vallentuna, då bilen inte kan köras nu.
Död disco 4?
Jag skulle felsöka lite mer innan du börjar byta delar, särskilt ECU'er som både är dyra och behöver kodas in. Inte troligt att du blir klokare av att bryta upp ECU'n heller. Såg du några tecken på oxid på kontakterna eller andra spår av vatten/fukt kring ECU'n?
Har du provat att jorda motorn med lös startkabel? Jag tycker det låter misstänkt som dåligt med ström i bilen, antingen i batteriet eller att det försvinner i anslutningarna. Vad menar du med att "CCA är under 30 = OK"? Normalt brukar väl CCA vara minst 600-700 på batterier till dessa och gärna högre än så? Vad har du för spänning på batteriet med tändningen på?
Verkstäder som kan laga finns, men de vill nog ha bilen till sig så då blir det bärgning i så fall.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Jag var otydlig, CCA är 900 på batteriet och vid upp mätning blev det med två olika maskiner blev CCA 870. Sen beställde jag en "brödrost" som vid 3-4 belastningar visar att när ampere används så är batteriet ok.
Fick igång bilen igen efter några start försök med samma multipla fel. Ny fråga kan man göra en bypass på startrelät för att se om startmotorn arbetar, med växeln i P. Är det något som går att göra för min bilyft är inte lagad än?
Fick pris på ny ECU och ny start motor på ca 1100 pund. Tänkte jag skulle spara in startmotorn. Ny ECU är något jag funderat ett tag på, sen i våras, då ny generator inte velat ladda stabilt. Det konstiga var att idag så visar generatorn för första gången 14,7 V när motorn rullar.
Någon som öppnat ECUn på denna bil. Vågar inte riktigt bryta upp, är den limmad, går det att beställa ny packning om man inte finner ngt fel
Inköp av ny främre nedre jordkabel har gjorts utan utan resultat. Hitta hittar två till vid abs -en ser ok ut. Har kopplat bort ABS modulen och bilen är då helt död. Enligt ngn så går det någon form av en signal via absmodule som är vital för att starta bilen? När jag raderar alla felkoder efter start så är allt borta och inga felkoder om detta finns mm så jag tror mig kunna utesluta abs modulen? Finns det någon annan känd jordpunkt som jag bör titta till?
Jordat med startkabel lite här och där utan att se eller höra någon förändring. ( från minus batteriet till chassi mm)
Flera tips på test och relä frågan är välkomna innan inköp görs?
Du kan bygla startrelät, R18 i motorrummets säkringslåda, då ska startmotorn jobba.
Att generatorn styrs att ladda olika beroende på behov är ju helt normalt, har du haft problem med att batteriet laddar ur?
När du säger ny ECU, menar du då fabriksny eller en beg klonad från din befintliga?
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver