@1784
R18 Tack, provar under veckan.
Efter bytet till en ny orginal generator så har jag flertalet gånger haft laddning på 12.2 under flera mil och variationer mellan detta värde och max 14.5 vid tomgång. Nej lampan har aldrig tänts, ska denna fluktattion vara normal? Inte säker men 12.2 V flera mil värkar vara skumt?
Enligt FF så är det en helt ny ECU.
Stort tack för dina inlägg, jobbar vidare bit för bit, pärlan SKA gå igen, så "vi" kan ses ...på vägarna.
Hej, har idag provat R18 och stort tack till dig. Startmotorn arbetar så en ny startmotor blir det inte. Nu en fråga till er alla, kan en ABS modul testas innan inköp av en ny ECU görs alt testa något annat? Vill minnas engång att vid bortkoppling av absenheten (genom att koppla bort det stora kontaktstycket) till abs- enheten och då hände ingenting dvs ingen start signal gick fram...ingen respons. Detta beteende sägs vara korrekt.
Varför jag frågar om abs-en är att efter att jag startar motorn släcker alla koder så finns det inga fel och bilen går felfritt. Efter att bilen står ca 90sek avstängd så är man på ruta ett, dvs bilen har svårt att starta och alla felkoder dyker upp. Om bilen startas under 1 minut så startar bilen utan problem och inga felkoder. Kan det vara något tryckfall i bilen som som saknas som genererar ett multifel och som vid lyckad start (flera försök) fylls upp ?
Noterat att kompressorn går en kort stund vid lyckad start på ca 5-10 sek men inte lagt tid på detta då jag förbiser detta för att åtgärdas senare, eller ska jag utreda detta nu och vad i så fall?
Dagens läsning från mig, ha en trevlig kväll.
Hej, fick från England att detta kan vara felet "crank position sensors" då det varit en "recall" på denna del. Är det äns möjligt att den kan fela, återställas vid släckning av alla felkoder och inte felar igen, förrän man stänger ner bilen och får samma antal fel igen efter 2 min...med dålig krank?
Känns inte som om detta kunde vara rätt, vad tror ni?
Att kompressorn till luftfjädringen går en stund efter start av motor är normalt, den går inte förrän motorn startat.
Crank position sensor påverkar inte startmotorn, vore den fel skulle startmotorn gå för fullt men motorn inte starta.
ABS känns som ett långskott, men jag tror det görs en koll på bromstryck innan start tillåts, så inte uteslutet. Den signalen går i så fall via canbus så inte så enkelt att mäta eller bygla.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Can bus, är det via ECU och en annan enhet alt det är ECUn?
Stort tack, om det du skriver. Tänkte i samma banor som du, känns skönt att få sina tankar bekräftade. Suckar själv över abs-en för jag har ingen aning om hur denna kan uteslutas tar man bort kontakten så startar den inte...
Själv så har jag inte riktigt fattat varför ca 1.30 till 2 min efter lyckad start så återkommer problemet. Tryckgivare, tryck i abs-en annan enhet som är vital för starten som läser av något med att tappa tryck alt som jag inte förstår...
Är inte så säker på ECU men att köpa en ABS enhet är dyrt och surt om det inte är fel. ECU är för jag sett hur generatorn laddas konstigt och alla felkoder som är 11 i antal och ej rimliga. För när jag lyckas starta bilen och raderar felen så går bilen super.
Kan en landrover verkstad se om abs är fel a läcker med instrument/avläsare? Var kan en sådan läcka vara? Tänkte om man skummar hela enheten med skum, detta känns också fel/banalt/långsökt...
Alla idéer är välkomna, har vanliga, verktyg mm, instrument, illtool, och anser mig själv vara en medium mekaniker... som inte är rädd för att ta i och mecka.
Kan detta vara något som måste beaktas?
Fann detta på Youtube där flera inte får någon crank av motorn. De nämner inget om felkoder.
" it is abinary on/off switch, infact it is 2 switches in 1 unit. 1 being a push to make to activate the brake lights, and the other a push to brake which is connected to the ABS module. All that is happening is that due to the vacuum in the servo being exhausted, normal pressure on the pedal does not push it down far enough to activate the brake switches" (skrivit av)
Har ibland märkt att stampande på bromspedalen med tryck kan få igång ett crank med nya tryck på broms pedalen, men säker är jag inte. Är det svårt att byta denna enhet? Pratar han om bromservot som är runt något platt där ett membran finns.
Varför jag tror att detta kan vara något, är att när man väntar i 90 sekunder så har jag samma fel och samma felkoder. Startas bilen före denna tid så startar bilen fint och inga felkoder. Är då membranet i rätt läge?
Snälla bakta denna del, har denna kontakt med ECU och kan den ge alla dessa felkoder?
Ytterliga en tanke. Ventilen som sitter på bromsservot ska kontrolleras så att luften går åt ett håll. Vilka fler ventiler talar med ecu-n a broms alternativt annan ventil som gör att trycket förändras och ger felkoder? Själv ser jag inte hur dessa tryck mäts och vet inte var jag ska leta. Vill gärna testa ventil-erna om det är fler innan inköp av en ny ECU.
Har du studerat de manualer och elscheman som länkas ovan? Mycket av det du undrar besvaras i dem. T.ex. att bromsservot inte har någon brytare utan den brytare det pratas om är den vid bromspedalen (som jag tror du bytt redan?). Så här står det i manualen om den:
STOPLAMP SWITCH
The stoplamp switch is mounted in the brake pedal bracket and operated by the brake pedal. The stoplamp switch is
a two pole switch: The Brake Switch (BS) pole supplies a brake pedal status signal to the ABS module; the Brake
Lamp Switch (BLS) pole operates the stoplamps and also supplies a brake pedal status signal to the ABS module and
to the engine control module (ECM)
Kan du länka till YT videon du hänvisar till?
Har du haft några problem med bromsarna nyligen, bytt bromsrör eller ok, läckt bromsvätska?
Den tryckgivare som finns i ABS modulen är intern i enheten, inget som läcker utåt, finns med i ett hydrauldiagram i manualen.
Kan du posta alla felkoder, klipp in direkt från IID tool så alla detaljer kommer med.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Kolla också om du kan se trycket i bromskretsen med IID tool.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
"Har du studerat de manualer och elscheman som länkas ovan? Mycket av det du undrar besvaras i dem." Elschema är något jag inte lärt mig när det gäller bilar 😞
"Kan du länka till YT videon du hänvisar till?" Letat hittar ej...då det var del i en filmen, men du bekräftade att motorn inte kan gå om abs är urkopplad, tack
"T.ex. att bromsservot inte har någon brytare utan den brytare det pratas om är den vid bromspedalen (som jag tror du bytt redan?). Så här står det i manualen om den:" bytt och prvat med 2 nya utan resultat. Har 2 nu som ligger på hyllan 😆
"Kan du posta alla felkoder, klipp in direkt från IID tool så alla detaljer kommer med." Finns nu nedan avskrivna utan datum...
Today my car showed 12,2 again... ( new original alternator is mounted and lin cable has voltage), some days it is showing 14,3V and some new codes but this is what I normaly get, when I try to crank my motor.
ABS- brake module 1fault. U0100-00-lostcommunication with engine contro modue/powertraincontrolmodule'A'(A8)
ATCM-Terrain Response 1 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28)
BCM- body Control 2faults. B1B33-87 -Taret identification transfer -Bus signal/massage failure- missing a massage (2A)
U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A)
DDM -driver door 1 fout. Have seen this one before, comes and goes (ignored by me). B1163-15 -LEFT mirror heater output-General electrical failure- circuit short to battery open(2B)
GSM-Gear Shift 1fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?second)
IPC-Intruent Pack 1 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?third)
PBM- Parking Brake 3 fault. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28) (same as above?second)
U0402-00- invalid data received from transmission control module (28)
U0401-68- invalid data received from engine control module/powertrain control module- Algorithm based failure- event information (68)
(PCM- Engine Disel 3.0. 1fault. Did not appear this time)
RLM-Suspension 1 faults. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(2A) (same as above?fourth time)
TCCM- TransferCase. U0100-00- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'(28) (same as above?third)
TCM- transmission 8spd 1fault. U0100-63- lost communication with engine control module/powertrain control module 'A'- Algorithm based failure- circuit/component protection time out(AA)
Normaly after I cleared all the faults one fault is still needed to be cleared
PCM- Engine Disel 3.0L P0700-00- transmission control system (malfunction indicator lamp request)(2A)
After all faults are cleared the car drives fine and no faults comes back while it is running. But, if the car stay for approximately 2min we have the same problems again, hard to start, tiny crank and all the fauls are back.Starter works good when I bypass the starterrelay., ALL FUSES ARE GOOD,
All lamp works, bought 2 new brake foot contactors (blue), bought new ground (down right side), tried with start cables to do better ground around engine, disconnected ABS modul contact no crank at all, NOTHING I do gives me a clue but my thoughts go to my new alternator- to that lin cable that goes to the ECU behind that big battery, change the ECU? Very expensive if it is not the issue, but it shows irregularity with my alternator and the voltage. ( started the engine estarday after the battery had been under load and it showed 12.2V when the car was started)
Any suggestions of what to do?
This summer the car received new
(Throttle Body with Motor), right manifold, 2 new front air suspension after they both exploded, and new return line-s for the disel (it leaked)
Ska jag satsa på en ny ECU bakom batteriet, kostar nu ca 1000 pund + moms mm så blir det en dyr resa om detta inte är felet. Vad tycker ni att det pekar på? Eller prova något och hur?
När detta blir löst så kommer jag med ngt gott till den/dem som hjälpt mig...
Svårt att råda dig...
Vore det min bil skulle jag felsöka mer/bättre innan jag byter en så dyr/besvärlig del som motor ECU. Det kan vara den som är fel, men det kan också vara kabelbrott, kontaktproblem eller någon annan modul som stör ut kommunikationen.
Har du inte egen utrustning och förmåga att felsöka vidare på den nivån nu när du gått igenom de vanliga felen så har du tips på verkstäder tidigare i tråden.
Vill du hellre chansa och byta ECU så för all del, de flesta moduler klagar på att de tappar kontakten med motor ECU så är väl ett rimligt alternativ.
Vet inte om det varit uppe i tråden tidigare, men du har inte problem med att vatten tar sig in i bilen?
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver
Hej, idag så kom min nya ECU (bättre begagnad)och programmerad för bilen. NU FUNGERAR HON FINT och generatorn laddar rätt samt inga felkoder. 😆 stort tack till er alla. Efter att ha testat och testat så bestämde jag mig för att linkabeln och ECUn är mitt grundproblem och inga andra fel hittades så körde jag en heilmary, så super nöjd. Tack förfalla tips och att jag kunde utesluta vissa komponenter.
Jag använde mig av "hypeperformance" I LONDON som hjälpte mig att finna en bättre begagnad ECU och tog ut min information in i denna. Allt skickades tillbaka samt att han nu har kvar all min data om jag skulle få problem igen. Jag kan starkt rekommendera honom snabb, effektiv och hjälpsam samt tydlig vad som görs och kostar.
MINA KOSTANADER
(CA BEG ECU 12O PUND)
ABETE MATERIAL POST TOT 250 PUND
POST DIT 600
(POST MED SKITFÖRETAGET UPS HEM SOM HÅLL MIN ECU I 2 VECKOR...1000KR)
MOMS OCH AVGIFTER SOM EJ ÄR SPCADE AV UPS 800KR
Nu har jag en ny extra generator liggande och går vidare med nästa tråd. Stort tack för alla tankar...
Nu ska jag försöka öppna denna enhet jag har för att se om den är vattenskada eller värmeskadad, fläkt går så man kan undra vad. Är det ngn som vet eller hört vad för problem disco4 har vatten eller värme och ev orsak/ fel?
Vad bra! Tack för att du återkommer med resultat.
Defender 110 2021 Tasman Blue
Discovery 3 V8 2006 Bonatti Grey
Range Rover V8 1983 Sierra Silver