[Originally posted by pjosk]
Efter en resa till betydligt varmare klimat tidigt i år kom jag hem till ett vidunder som under min frånvaro intagit ett tydligt hip-hop stuk. Luftfjädringen hade alltså havererat helt och hållet på båda sidorna. Den fungerade för övrigt normalt när bilen parkerades tre veckor innan. I och för sig har jag ett svagt minne av att off-road läget vägrade höja upp sig när jag provade någon månad tidigare.
Eftersom det finns en fenomenal kollektivtrafik där jag bor har vidundret fått stå där det står sedan dess. Men någon gång måste jag väl se till att i få ordning på eländet.
Den lilla felsökning jag har gjort består av att ha ha en batteriladdare inkopplad. Luftkompressorn går då igång lite sporadiskt. Kompressorn är i gång ungefär 2 sekunder, vilar i 30 sekunder och är sedan i gång igen i 2 sekunder osv.
Om jag startar motorn och stänger dörrarna går kompressorn konstant, men utan att bälgarna fylls.
Alla säkringar är hela och reläet verkar fungera.
Så nu efterfrågar jag några idéer kring var felkällan kan finnas, och vad jag kan göra åt det?
Kan det var så att en ny kompressorenhet för €425 är svaret? Eller är det enklast att köpa "Air to Coil Conversion Kit" för €80?
[Originally posted by Pellson]
Din kompressor låter hel. Den skall bara fylla ordentligt när motorn går och alla dörrar är stängda.
Gissningsvis är det bälgarna eller luftslangarna mellan kompressor/ventilpaket och bälgar som läcker. Enkelt att felsöka.
Börja med bälgarna.
1: Fyll systemet, dvs starta bilen och stäng alla dörrar.
2: När bilen är på normalhöjd, lyft med domkraft och ta bort båda bakhjulen. Lyft under bakaxeln - du behöver mothållet på bälgarna än så länge.
3: Blanda diskmedel och vatten, ganska fett. Ungefär till såpbubblemedelkonsistens.
4: Pensla på blandningen rikligt på bälgarna, även uppepå runt anslutningen.
5: Iaktta nu bälgen noga. Läcker den så kommer du att se bubblor växa vid läckan. Om du hittar en läcka, byt bälgar. Arnotts är bäst enligt alla källor jag kollat, och jag använde dem själv.
6: hittar du inga läckor i bälgarna, följ slangarna tillbaka från bälgarna mot kompressorenheten. Gärna med såplösningen. Behöver du ersätta slangen duger vanlig blå pneumatikslang utmärkt (gissa hur jag vet), och den kostar nästna gratis hos din slangleverantör.
Att byta till fjädrar är som att såga av dig högerbenet för att ersätta med en träbit. Korkat och smärtsamt.
[Originally posted by pjosk]
Att felsöka luftbälgarna är inget som låter sig göras. För de fylls aldrig med luft hur länge batteriladdare eller motor är igång. Kompressorn är som sagt enbart igång någon sekund i taget. När systemet fungerade, i höstas alltså, så var kompressorn igång tills rätt höjd hade nåtts.
Med tanke på vad en felsökning och inköp av nya komponenter lär kosta så är ett byte till fjädrar det mest vettiga i mina ögon.
Att bytet bytet till spiraljädrar skulle vara en katastrof komfortmässigt tvivlar jag på. Spiralfjädrar är ju trots allt det som används i de flesta andra off-road modellerna på marknaden. De lär duga hur som helst duga åt mig under de fåtal mil jag kör varje år.
[Originally posted by håkan13]
hej.
låter kompressorn normalt när den går? jag fick vevstaksbrott på kompressorn på min p38a!!
men då lät den väldigt illa!!
kan du inte lossa nån slang och känna om kompressorn pumpar?? om den inte fyller bälgarna så har du väl antingen ett större läckage... eller en kompressor som inte funkar!! så lite felsökning kan väl inte skada??
om det är kompressorn som är paj så måste det väl va enklare att byta den än att byta till spiraler...
(jag körde min p38a minst 1000 mil utan kompressor!! satte luftnipplar på slangarna till bälgarna och fyllde dom med en lös kompressor...)
Håkan.
[Originally posted by Klappmarkarn]
Men du skriver att kompressorn går konstant om motorn är igång och dörrarna stängda så den verkar ju fungera. Låter lite märkligt att båda bälgar skulle ge upp samtidigt och läcka så mycket att kompressorn inte klarar att höja bilen men å andra sidan tycker jag att ett sånt läckage borde vara ganska enkelt att hitta. Kryp under bilen när kompressorn går. Lyssna, känn, spreja med såpvatten.
Funderade själv på att konvertera till fjädrar eftersom det kändes mer driftsäkert. Jag kör LB-reggat utan säten där bak så komfortmässigt tror jag inte det skulle göra nån större skillnad. Platsen kompressorn tar kunde användas till annat, kanske ett extra batteri eller så?
Men nivåregleringen är inte så tokig och vill man lasta lite tyngre i bilen står den rakt och fint med luftfjädringen utan att man behöver byta till extremt styva fjädrar. Så jag beställde två nya bälgar som jag ska montera i samband med höjningsklossarna. Kostade faktiskt inte så mycket.
Får du verkligen ett helt kit för bara £80? Du behöver ju fjädersäten, fjädrar och stötdämpare så det är ett ganska stort projekt att konvertera.
[Originally posted by Edfors]
Hur blir det om du lyfter den i bak med domkraften samtidigt som du kör bilen och kompressorn går, fyller den mer då? Ibland kan det hjälpa att lyfta den lite då sensorerna har hamnat helt utanför sitt normala område.
Tycker absolut du ska fixa luftfjädringen, har inte bälgarna bytts tidigare är de på övertid nu och behöver ändå bytas.
[Originally posted by downhill]
Lyfter den här tråden då jag verkar ha exakt samma problem på min disco.
Fick du någon ordning på bilen eller blev det spiraler?
[Originally posted by Mats A]
Jag har i annan tråd diskuterat fel på min -99 med SLS. Jag misstänker att jag har villgäng på en av tryckslangarna. Bälgarna bytta till bättre begagnade så felet är inte där. Den håller trycket när den stått parkerad men när jag körde till jobbet idag satte den sig på kvällen. Kompressorn lyfter bilen till körhöjd vid start.
Jag ska ta ned kompressorn och kolla gängorna.
[Originally posted by pjosk]
Det blev byte till spiralfrjädrar för min del. Kostnaden, 1400 kr plus några hundringar för domkraft och fjäderspännare, kändes mycket rimligare än flera tusen för kompressor/slangar/bälgar eller vad nu som skulle behövts bytas.
Själva bytet var mycket enklare än vad jag hade trott. Det hela tog visserligen en hel eftermiddag. Men då gjorde jag allting själv. Plus att 1/3 av tiden ägnades åt att skrapa bort rost och pensla på linolja på ställen jag nu kunde komma åt.