[Originally posted by Boyum]
Min Disco II:a har stått ett tag pga problem med startnyckel. Senast jag startade och körde den, med hjälp av EKA-kod, gick den som en klocka. Provade att starta den häromdagen men batteriet var klent så jag skaffade ett nytt med bra kräm.
Startmotorn orkar inte dra runt motorn utan det känns som att den "hugger fast" direkt. Vad göra? Spontant skulle jag vilja prova att dra runt motorn för hand för att se om den överhuvudtaget går att rubba. Är detta möjligt att göra?
Någon som har varit med om liknande och hur löste ni i så fall detta?
Tacksam för alla idéer och förslag.
// Patrick
[Originally posted by Edfors]
Detta kan du göra genom att lossa och ta bort fläkten för att komma åt ordentligt och sedan med en hylsa (om jag minns rätt är det 24 mm) och större dragskaft ska du kunna vrida runt motorn på vevaxeln.
[Originally posted by Mats A]
Ursäkta en idiot, men kan du koppla ur? Det är inte tryckplattan som nupit?
[Originally posted by Boyum]
Mats A, det är en automatare. Kan rulla den när växelväljaren står i N så jag antar att den är urkopplad. Eller? "M" och "S"-lamporna blinkar iofs när jag slår till tändningen.
Ska prova att ta bort fläkten och rucka på motorn. Tack för tipsen!
[Originally posted by Boyum]
Fick bort fläkten utan problem och kunde dra runt motorn med vanligt spärrskaft och 24-hylsa. Motorn drar runt några varv med startmotorn, sedan "sätter" den sig igen. Den ivriga sidan av mig tänker: Startgas, sen jävlar går den. Den mer förnuftiga tänker: kolla på forumet. Några idéer om hur jag ska komma vidare?
[Originally posted by Singe666]
Är inte startmotor'n en Akilleshäl på dessa fordon?! Finns renoveringssatser att köpa och har för mig nån tråd här på forumet om operationen på bytet!
[Originally posted by Mezzner]
Min Freelander vägrade plötsligt att över huvud taget reagera när jag vred på nyckeln. Det verkade vara startmotorn, och jag hade bra spänning fram på både matning och signal. Skulle riva, men efter att ha knuffat igång och kört till verkstan, så var det inga problem längre och jag har inte lyckats framkalla felet igen. Men i mitt fall fick jag aldrig känslan av att motorn gick trögt, för det klickade inte ens i startmotorn...
Men, prova med bättre batteri/startkablar osv, koppla gärna direkt från plus till signalkabeln, ev bara med en mejsel mellan matningen och klena kabeln eller kabelskon.
Knacka på solenoiden...
Dra loss den klena kabeln från kabelskon och sätt dit igen...
[Originally posted by Palle]
Även jag har haft liknande problem med min FL1. Jag får knacka lite på startmotorn så funkar det sedan. Måste nog ta och byta/renovera den vid tillfälle.
//Palle Karlsson
#3650
[Originally posted by #1725]
Ett hyfsat vanligt fel på TD5:or är väl att startmotorn beckar igen - innan jag renoverade/bytte min så behövdes det ibland knacka på den med ett långt föremål. Spärrskaftsförlängare eller liknande - men passa elanslutningarna
F
[Originally posted by #1725]
Ett hyfsat vanligt fel på TD5:or är väl att startmotorn beckar igen - innan jag renoverade/bytte min så behövdes det ibland knacka på den med ett långt föremål. Spärrskaftsförlängare eller liknande - men passa elanslutningarna
F
[Originally posted by Boyum]
Det känns inte som att det är startmotorn som bråkar, har varit med om det tidigare på andra bilar.
Motorn dras runt med full kraft av startmotorn efter att jag har dragit runt den för hand.
[Originally posted by Boyum]
Tar upp arbetet med att få igång Landy igen.
När jag dragit runt motorn för hand, vilket går lätt, orkar startmotorn dra runt en liten stund med full kraft men motorn startar inte. En spekulation om varför motorn är trög att dra runt för startmotorn är att en eller några av spridarna läcker. När jag dragit runt motorn för hand lättar trycket i cylindrarna men när jag sedan försöker starta med hjälp av startmotorn så verkar det som att det inte finns kommer fram någon soppa. Vågar man prova med startgas eller är det ett dåligt alternativ?
Tänkte få ingång pärlan så att jag sedan kan få hjälp av MadMax att lösa EKA-problematiken.
Tacksam för svar