[Originally posted by Klappmarkarn]
Edit - bytte namn på tråden nu när det gått från tankar till handling
-------------------------------------------------------------------------------------
Är ju som jag skrev i en annan tråd inne på att byta toppackning på TD5:an. Lite tips från dem som kan är alltid välkommet
Jag vet att det finns tre olika packningar och jag funderar på att helt enkelt beställa en av varje och förhoppningsvis fixa bytet under en helg. OEM kostar knappt 500 kr hos Rimmer bros och jag slipper skruva sönder för att mäta och sen vänta en vecka plus 1 dag på delar.
Vad mer bör jag göra när jag ändå river? Har ett nytt spridarkablage och det tänkte jag byta när jag ändå håller på. Sen tänker jag alla packningar som tas loss. Vågar man köpa en Britpart packningssats från Paddock eller ska man satsa på Genuine eller OEM?
Oljeslangen till turbon.
Lite sugen på ett set silikonslangar som såklart en ny termostat.
[Originally posted by Edfors]
Jag skulle inte köpa i blå förpackning, original köper jag till mina egna fordon.
Varför köpa tre olika packningar, kolla under vattenröret i framkant på vänstersidan av motorn, där sticker packningen ut och du kan se om du har 1-2-3 hål. Kan vara svårt att se om det är skitigt, men tvätta ordentligt och en bra ficklampa så brukar man kunna hitta det. Sen kan du leta reda på tråden jag skrev vid ett packningsbyte på Td5, finns lite längre ner om du söker.
[Originally posted by Klappmarkarn]
Tack Edfors, hade letat men inte hittat. Underlättar ju om man vet exakt var man ska titta och det krävdes ändå en hel del pillande med skruvmejsel och lysande med ficklampa innan jag hittade. Efter lite bromsrengöring kunde jag iaf räkna ett, två, tre hål.
Tycker det är knepigt just med Britpart. Vissa delar ser hur fina ut som helst, andra märker man att det prutats på kvalitén. Spridarkablaget jag beställde från Paddocks såldes som OEM men kommer i Britpart-förpackning med påklistrad OEM-dekal. Från Craddock får jag oftast Britpart-delar och det har gjort mig lite skeptisk till att beställa därifrån. Dessutom tar det minst en vecka längre än från Paddock. Gillar upplägget hos Rimmer bros där det ofta finns tre olika att välja på, Aftermarket, OEM eller Genuine.
Kan jag räkna med någon skillnad mellan OEM och Genuine annat än förpackningen? Packningen är t ex exakt dubbelt så dyrt och det tycker jag känns svårt att motivera.
Du lät alltså spridarna sitta kvar i toppen? Jag hade räknat med att behöva lossa dem. Skönt att slippa då förre ägaren redan haft lös dem och bytt tätningar. Ventilerna lät du också sitta kvar? Ser att det verkar följa med nya ventiltätningar i packningssatserna men det kanske är onödigt att byta dem?
[Originally posted by Edfors]
Generellt är det ofta rätt stor skillnad på OEM och Genuine.
Ja jag lät spridare och ventiler sitta kvar, tänkte inte jag hade nåt för att bråka med det som redan fungerade bra. Köpte ingen sats, bara de lösa delar jag behövde. Motordelar brukar jag köpa hos Turner Engineering, de brukar veta när man kan köra Pattern/OEM/Genuine och tycks sälja det som fungerar.
Här är tråden byte-topplockspackning-vattenpump-m-m-pa-en-td5-t8504.html
[Originally posted by Klappmarkarn]
Satt faktiskt just och kollade dem Märkligt det där men åtminstone jag tycker att Original Equipment Manufacturer borde borde motsvara originaldelar
Tycker ibland det är svårt att veta hur långt man ska gå. Ska man plocka lös ventilerna för att byta tätningar kanske man vill sätta dit nya fjädrar också. Kostar inte så mycket extra. Varför inte nya ventiler när man ändå håller på? Och med nya ventiler vill man ju gärna byta styrningar och slipa in sätena. Helt plötsligt blev det ett ganska omfattande och dyrt projekt.
Tanken med den här tråden var just att hitta en lämplig nivå och varken gå för långt eller förbise något som borde bytas när man ändå river.
[Originally posted by Edfors]
Ja vilken nivå du ska hålla måste du komma fram till själv, jag har några Land Rovers jag troligen kommer behålla livet ut, på dessa väljer jag endast originaldelar, eller bättre om det finns. Tyvärr har LR slutat tillverka vissa delar så då tar jag helst originaldelar från ett annat skrotat fordon om det finns. Men andra LR har jag bara mer kortvarit i min ägo, kanske för några år eller så och då får det ofta duga med OEM delar, delar som kommer i blå kartong undviker jag så långt det går, men tyvärr kommer vissa OEM delar även i blå kartong
[Originally posted by Klappmarkarn]
Jag hoppas kunna köra många år. Bilen har precis passerat 20.000 mil och är i princip rostfri tack vare flera rostskyddsbehandlingar. Annars har man ju läst en hel det om ramar som verkar vara tillverkade av gamla återvunna Oplar.
Med bilen följde några fakturor på verkstadsbesök och förre ägaren har kostat på bilen mer än 40.000 under 2015. Jag tror att när det började försvinna glykol kände han antagligen att det fick vara nog. En förutsättning för att köra Land Rover är nog att man kan skruva själv, och är beredd att ta hem delar från utlandet. Jag ringde t ex till Hedin bil som ville ha över 2000 spänn för en ny kylarslang. Sett samma originaldel för £60 och hälften av det för eftermarknadsdel.
Har redan lagt ut en hel del själv (inte räknat men antagligen närmare 20.000) både på reparationer och "nödvändiga" tillbehör. Fattas nog minst lika mycket till innan jag känner att jag är hyfsat nöjd med bilen. Det är ju olika vad man gillar men själv räknar jag winch bumper, steering guard, tree sliders och liknande som väldigt nödvändigt. Och jag bygger hellre själv och kan välja vad jag vill ha samtidigt som jag slipper en bil som tidigare ägare tuktat i skogen.
Senaste dagarna har jag hört ett oroväckande knäck-knäck från vänster framhjul vid skarpa vänstersvängar. Drivknut? 3000+ för originaldel eller det tredubbla för http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... hafts.html Lutar åt det senare...
Bromsarna var renoverade sa förre ägaren, men jag tycker skivorna ser ut att behöva bytas snart igen. Antagligen är det dags att se över bussningarna i hjulupphängningen också. Det drar iväg...
Men först ska motorn åtgärdas.
[Originally posted by Edfors]
Knackningarna från hjulen är oftast hjullager och inte drivknutar. Apropå drivknutar så har jag de där uppgraderade från Ashcroft, både fram och bak
[Originally posted by Klappmarkarn]
Aha! Höger nav byttes av förre ägaren i fjol. 9500 riksdaler varav navet 7052:50. I samma veva parallellstaget till styrningen för nästan 2800:- Säkert följer det andra inte långt efter.
Jo de där axlarna fanns redan med i planen. Fast först reglaget för att spärra mittdiffen. Sedan bakaxeln tillsammans med LSD. Efter det framaxeln. Men genomgång av bussningar kommer nog redan efter mittdiffen. Har börjat på en lista men inte kommit så långt som till prioriteringsordningen än
[Originally posted by Mats A]
Edfors skrev:Motordelar brukar jag köpa hos Turner Engineering, de brukar veta när man kan köra Pattern/OEM/Genuine och tycks sälja det som fungerar.
Jag köpte en topprenoveringssats från TE och där var blandat OEM och originalpackningar. Det dög åt meken på fd märkesverkstaden i Hörby. Toppackningsbytet kostade hälften mot att låta verkstaden sätta i idel originaldelar.
[Originally posted by Klappmarkarn]
Lyfter den här tråden igen. Värmeproblemet löste sig ju när jag spolade ur värmepaketet så jag släppte tankarna på toppackningen.
Nu har jag jagat glykolläckage sedan årsskiftet. Först var det bränslekylaren som gick från att fukta lite till att lämna pölar under bilen. Sen det lilla röret från expansionskärlet till kylaren som läckte där nån tidigare ägare skarvat med en slangstump utan klammer och en slang till värmepaketet som jag haft loss när jag renoverade bränslekylaren.
Igår öppnade jag huven och ser att övre kylarslang är ungefär dubbelt så tjock som den borde vara och stenhård. Lättar på locket på expansionskärlet och slangen återfår sin ursprungliga form. Toppackning tänker jag direkt.
Kör nu med locket till expansionskärlet lossat för att inte utsätta kylarslangen för mer påfrestningar. Hade loss den en gång och märkte redan då att det var gott om småsprickor i gummit på insidan. Dessutom är den skarvad med ett rör och slangklammer där luftskruven sitter. Ny silikonslang från Landyman borde komma innan helgen.
Kikat i expansionskärlet men det bubblar iaf inte. Gasade till drygt 2000 varv men det är ju ingen belastning med bilen stillastående så det kanske inte är så konstigt.
Just nu känner jag faktiskt att jag börjar va lite less på Land Rover.
[Originally posted by Edfors]
Oavsett så ska du byta den där slangen snarast! Den ska inte kunna svälla och bli så tjock, då har corden inuti spräckts.
[Originally posted by Klappmarkarn]
Har till slut konstaterat att det är toppackningen. Det trycker ut glykol ur expansionskärlet tills nivån är ca 3 cm under nivåmarkeringen. Sen minskar inte nivån mer och det beror väl antagligen på att läckaget inte är större än det är. Antagligen har problemet funnits rätt länge. Kylaren läckte ju när jag köpte bilen så det är inte alls omöjligt att den kokat för tidigare ägare.
Blir till att beställa hem delar och se fram emot ännu en helg i garaget
[Originally posted by Klappmarkarn]
Då var toppen lyft och ligger på bänken. Nu behöver jag lite råd om hur jag går vidare.
Helt rent i insugskanalerna men sotigt i insugsröret tolkar jag som att toppen är bytt och att motorn förskonats från EGR sedan dess.
Sen följer mindre muntra miner.
Det första jag kunde konstatera är att motorn är väldigt skitig invändigt. För att ens kunna hitta de färgade länkarna på kamkedjan fick jag ta till borste och bromsrengöring. När jag till slut hittar rätt är länkarna blå som på en 15P-motor, inte bronsfärgade som det står att min motor ska ha. Är kedjan bytt och är det någon skillnad på dessa båda kedjor annat än färgen på länkarna?
Lägg märke till smeten runt hålen där bultarna suttit.
Svart beläggning som flagar när man skrapar.
Tjock lager svart klet överallt.
Toppen kanske är bytt men man verkar ha använt samma ventiler, utan att ens rengöra dem. Insugsventil på bilden.
Kamnock och rullvippa till spridaren på tvåans cylinder. Trean ser bättre ut, fyran har bara en liten, liten grad medan ettan och femman ser helt bra ut.
Vad jag funderar på är hur mycket tid och pengar som är vettigt att lägga på den här motorn. Ny kamaxel kostar ett antal pengar. Hur vevaxeln ser ut vet jag såklart inte men fodren ser fina ut. Man ser tydligt spåren efter honingverktyget så här är det inte mycket slitet. Men resten? Hur fräsch är min kamkedja med tanke på hur skitig den var?
Som jag ser det har jag två alternativ:
- Rengöra det jag kommer åt, och sen lyfta tillbaka toppen och se glad ut.
- Plocka isär allt och rengöra. Byta alla tätningar och montera nya bultar. Har alla delarna för det som jag köpte från Turner engineering men skicket på motorn gör att jag tvekar om det är bortkastade pengar.
Jag vet att min motor har skurit en gång. Mest troligt den berömda bulten till oljepumpen. Har haft loss min och kollat och den var dragen alldeles för hårt, och låst med blå loctite så någon har skruvat där. Skadan på kamaxeln uppstod säkert då. 2015 byttes spridartätningar vilket gör att det känns lite onödigt att byta dessa igen. Här rekommenderas att byta bultar när man tar isär det men vad jag läst ska det var ok att återanvände de gamla en gång. Står inget om dessa delar på kvittot jag har så jag antar att mina inte byttes. Förmodligen är turbon bytt då jag tvivlar på den överlevde om oljetrycket försvann. Fodren verkar vara nya, eller borrade och honade. Kolvarna antar jag är nya.
Min motor är av den tidigare varianten och den har ju sina kända fel så det känns tveksamt att börja renovera. Jag skulle gärna montera en större intercooler i ett första steg och en VNT-turbo i ett andra men då vill jag helst göra det på en motor i gott skick.
Ett alternativ är ju att få tag i en senare motor och byta. Vad tror ni? Alla tankar och idéer mottages tacksamt.
Hälsningar från garaget!
[Originally posted by Edfors]
Händer att rullarna skär på sin axel och det uppstår slitage, kan förstås också hända vid dålig/gammal olja. Dessa som alla motorer är känsliga för oljekvalité och tid mellan oljebyten! Därför byter jag olja och filter minst var 1000:e mil eller minst 1 gång per år även om milen är lägre och använder endast kvalitétsolja av rätt specifikation och OEM eller original filter. Jag skriver minst 1000 mil, ofta brukar det bli runt 700 mil, då jag noterat att där någonstans mörknar oljan och jag kan känna sotpartiklarna i den mellan fingrarna.
Hur känns reporna? känner man dom med fingret? Ser illa ut, jag skulle tveka att sätta ihop om det var för en längre tid, men funkar väl ett tag om du siktar på framtida renovering eller motorbyte.
Finns mängder av trådar som behandlar detta på The D2 Boys club forumet, kolla där!
Här några exempel
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopi ... =5&t=43197
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopi ... =5&t=25699
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopi ... =5&t=20175
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopi ... =5&t=51921
http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopi ... =5&t=47302
Du får göra en bedömning om du vill göra rent det du enkelt kommer åt och sätta ihop allt igen eller en större renovering. Jag skulle nog göra just så, fixa till det du enkelt kommer åt, kanske byte kammen och den som är slitet också och köra vidare några år till.