[Originally posted by erikivan72]
Efter tips från en kollega på jaktlaget, funderar jag på att strunta i oljan i hjulnaven, och lägga dit entrepenadfett av bättre kvalite.
Han tyckte att det var lika bra att ta det hela vägen och byta ut påfyllningspluggarna mot smörjnipplar, eftersom oljan bara läcker ut förr eller senare.
Föregående ägare har redan gjort operationen på båda sidorna fram, så det är ju logiskt att fortsätta bak.
Några tankar, någon?
[Originally posted by hill]
Jag blandar 50/50 av fett och hypoidolja, mina läcker inget nu.
Så det verkar fungera perfekt, fettet är av riktigt bra kvalite.
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Pluggarna på naven sägs enbart ha varit till för fyllning vid tillverkningen. Därefter packar man fett i hjullagren efter att de varit isär och olja från diffen (bak) tar sig i alla fall dit och "hjälper till". Pluggarna försvann ju efter några år eftersom de förmodligen ansågs onödiga.
[Originally posted by erikivan72]
Jag har fått en hel del gjort på bilen. Beställt kamkedja från Kastell, plockat isär bromsarna och börjat med motorn. Kylaren läcker nog också. Kan vara avtappningskranen i botten, tror jag. Har ställt in kylaren i garaget för att undersökas och spolas ur ordentligt.
Har massor av foton i telefonen som jag för tillfället inte lyckas överföra till datorn. Tack, teknikens mirakel!
En fråga;
Jag såg en bild från en bil till salu uppe i Strömsund.
https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 6130?hl=sv
Kolla mot vindrutan - defrostern. Har aldrig sett den varianten med en lång veckad plåt i hela vindrutans bredd. Är det något som fanns till bilarna, eller är det en hemmabockning? Jag vet att de klarar av att många plåtslagerier och liknande verkstäder skulle klara av att göra bockningen.
[Originally posted by Thomas-74]
Angående den veckade plåten under defrostermunstyckena; jag har sett liknande på bild förut, så jag tror att det är ett originaltillbehör.
Något som fanns för att (misstänker jag) bl.a. dölja vinkelväxlarna för vindrutetorkarna och leda luften från främre ventilationsluckorna upp mot insidan av vindrutan.
Jag skall försöka lägga på minnet med att jag skall kolla lite i Parts catalougen för serie II om den finns där....
[Originally posted by Thomas-74]
Fast "skråen vet" om det där med att leda luften från främre ventilationsluckorna egentligen stämmer....
Den veckade plåten verkar både sitta lite för högt upp och vara för liten/smal, för den uppgiften....
[Originally posted by Thomas-74]
Kollade i Parts Catalouge för tidiga Series II, och där fanns enbart de mindre defrostermunstyckena med.
Kanske så att den långa "veckade plåten" kom till senare Serie IIA..
[Originally posted by erikivan72]
Hej igen alla, och sorry för de sporadiska uppdateringarna!
Har haft körigt i vår och försommar.
Nu är det i alla fall en del gjort; bromsarna är mer eller mindre färdiga. Har inte monterat bromsrören än, kapade till längderna idag.
Motorn är sotad, kylaren är paj, och startmotorn är körd. Annars är allt ok!
Någon som har ett tändningslås till serie 2a liggande?
[Originally posted by erikivan72]
Jag har tagit lite bilder med mobilen nu på förmiddagen. Synd bara att datorn inte hittar eländet när jag försöker koppla upp den!
Bromsrören är kapade i längd, och nu på morgonen har jag demonterat bromspedalen. Fick ta bort pedal med pedalhuset därför att nedre muttern till huvudbromscylindern inte ville ge med sig.
Bilder kommer!
[Originally posted by erikivan72]
Yes! Lyckades koppla ihop dator och mobil!
Här kommer en länk till webalbum med lite bilder.
https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 1717500769
Ledsen att det inte är fler bilder. Det blir inte lika skitigt och oljigt på händerna framöver, så då kommer jag att vara flitigare med kameran!
[Originally posted by erikivan72]
Katastrof!
Jag konade bromsrören fel...
Cylindrarna verkar vara enkelkoning, medan 5-vägs korsningen är dubbelkonad. Gissa om det läckte.
Återkommer med bilder när jag fått eländet tät. Har gjort en bromsluftare med tryckluft för 29.90
Den verkar fungera. Synd bara på koningen...
[Originally posted by erikivan72]
Ännu mer katastrof!
Trots - eller tack vare - sommar, stor tomt och lite för mycket på jobbet hinner jag inte ens titta på bilen förrän tidigast sista veckan i juli.
[Originally posted by erikivan72]
Nu har saker hänt!
Har fortfarande inte tid, men skruvade bort startmotorn eftersom den inte fungerade.
Mätte upp solenoiden på det sätt som "Gröna Bibeln" anger; ett batteri, kablar och en lampa. Tänds lampan när man sätter på strömmen är solenoiden okej.
Den är kort sagt körd. Slut. Trasig.
Startmotorn var också full med skit, som kommit från en spricka på bakgaveln. Annars ser den okej ut. Funderar på att skicka iväg hela rasket för renovering. Bakstycket känner jag en som kan svetsa - enligt vissa är han en av de bästa i landet på aluminium. Känns dumt att byta hela startmotorn när den går att laga.
I alla fall; här kommer BILDER! Har lyckats ladda över lite bilder från mobilen!
Och naturligtvis har detta forums kvot uppnåtts. Nåja, bilderna finns på länken nedan med kommentarer
https://plus.google.com/u/0/photos/1044 ... 5692994930
[Originally posted by #252]
Prova att göra så här
Bild, högerklicka och välj "kopiera bildwebadress". Klistra in mellan "img"
[Originally posted by erikivan72]
Hemma efter några veckors älgjakt!
Okej, jag har varit hemma drygt 1 vecka redan, men i alla fall;
Några saker har hänt med bilen sedan sist. Startmotorn är monterad - ny kylare är monterad och ett helt gäng spindelleder ligger i mitt sanslöst ostädade garage.
Kvar att göra på bilen;
elen... suck...
ordna något sorts tändningslås.... ännu mer suck och stön.
montera ett par kylarslangar, fylla och lufta kylsystemet.
Lufta och pumpa fram disel.
Starta
Besiktiga!
Okej, jag kanske sätter i sätena innan besiktningen. Kan vara en god ide.
Har planer på att försöka få ihop allt innan jul, förutsatt att det inte blir för mycket skitväder.
Bilder följer när jag hittar några. De finns nog i den externa hårddisken som lillbrorsan lade allt vi skulle spara på innan han lagade datorn och tog bort all skit som hamnat där.