Forum ALLMÄNT Övrigt snack Defender TD5 "misständer"

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-03 21:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41512

    Andrew
    Medlem

    Hej,
    Jag har problem med min 2003 Defender TD5,
    Den började misstända för ett tag sedan. Då upptäckte jag olja i den röda ECU kontakten. Gjorde rent kontakten och bytte injector harness loom.
    Bilen gick nästintill felfritt ca 40 mil sedan återkom felet fast ännu värre.
    Var på väg hem igår och stannade på en verkstad vart jag fick bifogade felkoder.
    Vet någon om en mekaniker i Stockholmsområdet som bra på LR elfel?

    Är lite inne på att det kan vara något liknande detta: https://forums.lr4x4.com/topic/58015-td5-misfiring-cutting-out-no-oil-in-loom-issues/
    Men jag kanske är helt ute och cyklar.
    Någon med liknade erfarenheter och eventuella lösningar?

    Bilagor:
    #41516

    Jimmy Johansson
    Distriktsombud DO

    När du säger misständer antar jag att du menar att den hackar när du kör. Och min erfarenhet av det är att det är turbo relaterat på ett eller annat vis. Det kan vara allt från att wastegaten fastnar eller luftmassemätaren är kass. Speciellt eftersom du har felkoden turbo overboost.

    #41520

    Andrew
    Medlem

    När du säger misständer antar jag att du menar att den hackar när du kör. Och min erfarenhet av det är att det är turbo relaterat på ett eller annat vis. Det kan vara allt från att wastegaten fastnar eller luftmassemätaren är kass. Speciellt eftersom du har felkoden turbo overboost.

    Tack för svaret, Du har helt rätt, jag menar hackar. Jag smörjde upp wastgate axeln och kopplade loss armen för att försäkra mig om att den gick fritt utan motstånd vilket den gjorde.
    Jag ska fixa en ny luftmassemätare och kolla om det blir någon skillnad.

    #41530
    Robert Hansson
    Robert Hansson
    Styrelsen

    Jag skulle kolla + kabeln som går mellan batteri och in till säkringarna under passagerar sätet, koppla ur lmm o köra utan.
    Ett larm som du har utskrift på är vevaxelgivaren. Den sitter på svänghjulet och har koll på var, vart och hur vartalet ligger (kan vara trasig)

    Det är aldrig försent att ta semester

    #41531

    Andrew
    Medlem

    Jag skulle kolla + kabeln som går mellan batteri och in till säkringarna under passagerar sätet, koppla ur lmm o köra utan. Ett larm som du har utskrift på är vevaxelgivaren. Den sitter på svänghjulet och har koll på var, vart och hur vartalet ligger (kan vara trasig)

    Hej Robert, tack för svaret.
    Jag är inte helt säker på vad du föreslår att jag ska koppla ur och köra utan. Jag vore jätte tacksam om du kunde förtydliga lite.

    #41538

    Andrew
    Medlem

    Stort tack till Jimmy och Robert för all hjälp.
    Efter att ha googlat vad lmm betyder, kopplade jag ur den och körde en runda utan att den hackade en enda gång. Ska felsöka denna lite mer.
    Är det någon som vet om det går att ”rengöra” lmm eller är det bara att byta rakt av?

    Hittade även en lös slang som jag inte har någon aning om vart den ska sitta.
    Om någon vet eller kan foto vart den sitter på er motor hade jag varit väldigt tacksam.

    Den andra änden sitter i grejen som är direkt under min klocka.

    Bilagor:
    #41544

    Lmm är så billig att ta hem från England att jag vill påstå att det bara är att byta. Går dock utmärkt att köra utan. Min erfarenhet är att det faktiskt ger lite bättre effekt på låga varv, men något sämre på höga. Jag beställde en ny oem och kör med den inkopplad. Tror den gick på nånstans kring 700kr.
    Klockan är väl den som styr egr- ventilen. Är det inte en vakumslang som tillhör den? Det är inte så att din egr är blankad och att slangen normalt sitter på egr:en? Så här ser min ut.

    Bilagor:
    #41546

    Andrew
    Medlem

    Lmm är så billig att ta hem från England att jag vill påstå att det bara är att byta. Går dock utmärkt att köra utan. Min erfarenhet är att det faktiskt ger lite bättre effekt på låga varv, men något sämre på höga. Jag beställde en ny oem och kör med den inkopplad. Tror den gick på nånstans kring 700kr. Klockan är väl den som styr egr- ventilen. Är det inte en vakumslang som tillhör den? Det är inte så att din egr är blankad och att slangen normalt sitter på egr:en? Så här ser min ut.

    Tack för svaret. Jag har ingen aning om EGR:en är blankad. Det ska jag kolla upp. Köpte bilen i maj och fick för mig att den var i original utförande utan modifieringar.
    Den går mycket bättre utan lmm inkopplad, det går att köra den nu. Men den hackar ibland. Jag börjar undra om jag har fler fel än bara lmm.

    #41572

    Jag hade absolut bytt spridarkablaget, felkod 20 och 40 tyder på det. AMR6103, Injector wiring harness 25 pund hos Paddock tex.

    /Per

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Glassbilen 88 Serie 2A 1967
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120

    #41573

    Andrew
    Medlem

    Jag hade absolut bytt spridarkablaget, felkod 20 och 40 tyder på det. AMR6103, Injector wiring harness 25 pund hos Paddock tex.
    /Per

    Hej Per,
    Tack för svaret.
    Det första jag gjorde var att rengöra den röda ECU kontakten efter det bytte jag spridarkablaget. Bilen fungerade mycket bättre då, men började hacka igen efter ca 30mil.
    /A

    #41574

    Läste slarvigt, ser nu att du skrivit det. Jag hade en TD5: a som gått ca 30′ mil, den hackade väldigt under hög belastning, var övertygad om att det var något med spridare/kablage/lmm mm mm… Lyfte bränslepumpen ur tanken och den var helt igensatt, där sitter en sil i botten som var helt tät… symptomen på TD5 var definitivt inte typiska för bränslebrist för en diesel. Vet inte om enhetsinjektorerna gör att att den hackar så vid bränslebrist. Nu bytte jag hela pumpen o sen gick den som ett skott.

    /P

    Per

    Brummen, Defender CSW 90 2002
    Aftonvagnen Disco 2 2004
    Glassbilen 88 Serie 2A 1967
    Allsläpet treaxligt 3,5 t
    Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
    John Deere 6120

    #41575

    Andrew
    Medlem

    Läste slarvigt, ser nu att du skrivit det. Jag hade en TD5: a som gått ca 30′ mil, den hackade väldigt under hög belastning, var övertygad om att det var något med spridare/kablage/lmm mm mm… Lyfte bränslepumpen ur tanken och den var helt igensatt, där sitter en sil i botten som var helt tät… symptomen på TD5 var definitivt inte typiska för bränslebrist för en diesel. Vet inte om enhetsinjektorerna gör att att den hackar så vid bränslebrist. Nu bytte jag hela pumpen o sen gick den som ett skott.
    /P

    Tack för tipset. Jag ska undersöka det på min bil. Det vore kul om jag lyckas lösa detta utan verkstad. Ska ta fram min Haynes manual och lista ut hur jag får ut pumpen. 😀
    /A

    #41582

    5041
    Medlem

    Hej
    Jag har haft samma fel till och från -har varit vevaxelgivaren. Kolla att den sitter fast och om du byter köp en ”riktig” Jag har provat flera märken och de beter sig olika. Ska även ibland vara en chimsning under den

    #41583

    Andrew
    Medlem

    Hej Jag har haft samma fel till och från -har varit vevaxelgivaren. Kolla att den sitter fast och om du byter köp en ”riktig” Jag har provat flera märken och de beter sig olika. Ska även ibland vara en chimsning under den

    Tack för svaret.
    Jag ska lägga det på minnet.
    Jag hoppas och tror att jag har löst felet med hjälp av Per som tipsade om diesel brist pga en igensatt pump. Jag har inte gått så långt som att plocka ur pumpen men jag bytte diesel filtret.
    Var ute på en test runda utan några som helst fel. Än så länge känns det väldigt lovande. Ska klämma ett tiotal mil innan jag frisk förklara henne. 😀

    #41695

    Andrew
    Medlem

    Nu har jag kört mina mil. Det var diesel filtret som orsakade felet.
    Tack för alla tips. 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.