Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-07-17 20:46.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41057
    Mats Abelson
    Mats Abelson
    Medlem

    Jag har en 1999 Td5 HCPU som har en tendens att bli varm. Eftersom det är en ECU från Disco i den visade temp-mätaren bakfram. Jag har därför monterat en eftermarknads slanggivare och temp-instrument. Jag har ingen exakt tempmätning i gradtal, bara visning av den allmänna temperaturen.

    Termostaten släpper igenom hetvatten, men stänger i kallvatten, så det verkar ju OK. Vattennivån i expansionskärlet står alltid på ”cold level” oavsett temperatur. När jag klämmer på slangen med luftningspluggen gurglar det i exp-kärlet. Jag har rejäl med värme ur värmepaketet. Kylaren ser OK ur, men kanske måste tas ur och spolas – eller kan den spolas på plats?

    Tacksam för alla tips.

    Redaktör för RoverLand
    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Serie 3 88' LWT 1975
    Discovery 2 Td5 2000

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    • Detta ämne redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    #41068
    Martin
    Martin
    Medlem

    Vore det inte bra om du kunde mäta tempen ganska så exakt för att veta om den faktiskt blir för varm med tanke på att det inte är orginalpryttlar? När blir den för varm? Alltid eller på höga växlar-låga varv, med släp, i uppförslut…?

    Kylaren går att spola på plats men skall du tvätta den utvändigt är det lättare att lyfta av den. Senast jag gjorde det så lyfte jag ur kylare och IC i ett istället för att knöla runt och dela på dem på plats. Tog nog bort fläkten tror jag. Anledningen var att bilen gick varm efter för mycket gyttjebadande i Danmark men efter tvätt in- och utvändigt har den gått som en klocka. Tvättade IC:n samtidigt. Det tog mig nog två timmar att bara göra rent kylaren från jävel-leran… 😁 😍

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A PU diesel -62
    110" Td5 CCPU -04
    D3 TDV6 HSE -08

    #41152
    Mats Abelson
    Mats Abelson
    Medlem

    Tack.

    Jag byter nu kylaren (flera cellrader är slitna) termostat och locket till expansionskärlet. Jag tycker mig känna att slangen mellan termostat och till kylare aldrig blir lika varm som toppslangen.

    Redaktör för RoverLand
    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Serie 3 88' LWT 1975
    Discovery 2 Td5 2000

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #41162
    Martin
    Martin
    Medlem

    Då får vi se om det är lösningen. Lycka till.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A PU diesel -62
    110" Td5 CCPU -04
    D3 TDV6 HSE -08

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.