Svar till: Hjulinställning

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Hjulinställning Svar till: Hjulinställning

#100835
Profilbild4557
Deltagare

Varför inte kontrollera hjulvinklarna själv?

Enkelt med ”snörmetoden”.

Först kollar du luften i däcken och justerar trycket.
Fortsätt med att på plant underlag köra bilen MINST 1 hjulvarv rakt framåt – gärna 2 – för att eliminera/minska eventuella ”spel”(glapp)..

Därefter fäster du ett (murar-)snöre fram i bilen.
Drar snöret till vänster framhjuls utsida, vidare till vänster bakhjuls utsida, fortsätter till höger bakhjuls utsida samt höger framhjuls utsida och avslutar med att fästa snöret stramt fram i bilen.
Justera snöret så det ligger ann i centrum av hjulen, eller så nära som möjligt.
Du kan behöva fästa upp främre stänkskydden tillfälligt.
Görs enkelt med en startkabel som du gör en ”svinögla” på – så att längden blir lagom.

Vrid ratten ytterst lite så att vänster framhjuls utsida tangerar snöret i bakkant.
Kolla på höger framhjul om snöret ligger ann mot däcket eller om det ”glipar” några mm.
Glipar det har du ”toe*out”.
Måste du lyfta något på snöret i framkant på däcket har du ”toe-in”.

Står ratten rakt fram?
Om inte kan det vara sviterna av oönskad kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
Justera INTE ratten – dess ”grundläge” är ”fabriksinställt” och ska INTE justeras!
Vanligaste skadan (för mig) har varit krökt parallellstag.
Beroende på grad av krökning av nämna stag varierar storleken på avståndet mellan däck och snöre i bakkant = ”toe-out”.

Kolla på båda bakhjulen om snöret ligger an helt lätt mot däckens framsida – i färdriktningen.
Skiljer det mellan höger och vänster sida – mät upp axelavståndet på båda sidor.
En orsak till olika axelavstånd kan vara att endera sidans nedre länkarm bak blivit ”justerad” vid lek i spenaten(har drabbat mg).
Olika axelavstånd gör att bilen ”springer som en hund” – d v s spårar inte.
Kolla därför om någon av länkarmarna är böjda(mer än den andra).

Enda hjulvinkel som är justerbar är hjulskränkningen – ”toe-in/toe-out” – på framaxeln.
Camber- och castervinklar ej justerbara.
Dock kan man grovt kolla cambervnkeln(hjullutningen) med ett vattpass.
Castervinkeln(spindelbultslutningen) påverkar ”styrvilligheten”.
D v s återgång efter kurva resp in i kurva.
Olika höger och vänster tyder på olika castervinkel.
Mycket mycket ovanligt med denna avvikelse/skada på en stel framaxel.

Eftermarknads excentriska camberkompensatorer/bussningar i ”skiftnycklarna” kan även ”åldras” och påverka framhjulsgeometrin oönskat.

Lycka till, och synpunkter på ovanstående tillvägagångssätt.

Endera gillar du Defender - eller så har du fel!