Svar till: Rostskydda Land Rover

Forum ALLMÄNT Din Land Rover Rostskydda Land Rover Svar till: Rostskydda Land Rover

#39197
Knut i HishultKnut i Hishult
Deltagare

Hej där i ”Dinitectylträsket! Det kan säkert skrivas hyllmetrar om hur , var och när en Series/Defender Land Rover ska rostskyddas. Alla s.k. rostskyddsproffs har vad de menar är ett ”sprutschema”……MEN ingen verkar i nutid ha haft närkontakt med den ”verkliga” verkligheten.. Waxyoil i England är ett seriöst ”preparatföretag”  som tillsammans med vissa utvalda verkstäder lyckas bra. Det hela handlar om bilens ålder/tidigare behandlingar. Kokt linolja med tillsats av lämpligt ”förtunningsmedel” är utmärkt för de nyaste utgåvorna, där bitumenpreparat saknas (?) Blandning av Linoljebaserade medel och dito bitumen bör absolut undvikas.

Har men en fin bil som man vill åldras tillsammans med !! Så gäller det att arbeta metodiskt. Jag har faktiskt lyft av karossen på flera bilar inför rostskydd.. Då kan man ordna div. annat som kan vara svåråtkomligt. Vid något tillfälle visade det sig att ett rambyte blev nödvändigt. En helgalvad,icke-indisk (TD5-ram) kan hålla i evigheter. Även den bör slitageskyddas med ”något” på utsatta ställen. De sista årgångarna 2010–2015,5 fick något ”lättare” läs tunnare gods” ramar, med invändig vaxbegjutning. Den beryktade bakstammen fick dock behålla sin förfärliga konstruktion , utan vaxskydd. Frågan för många LR-ägare hur länge vill jag ha min bil….rätt vårdad är en Defender ganska värdestabil trots allt. Måste man börja svetsa och lappa….Hm!  Att skrapa och måla på ,från början ,dåligt härdat stål ?? När jag idag ”hejarsmider” på min bakgård och i min smedja, så hamnar järnet i linolja för att ”svartbrännas” så att rosten kan känna sig ”dissad”. Sensmoral: är en Defender bara en engelsk obsolet ”skitbil” eller en kamrat för livet som kämpar mot en dagsländeaktig skräpkultur.

Tankar i Snöstormen

Knut

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

"If the speed kills, a Series/Defender-driver will live for ever