Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Demontering av fastrostad alu-fälg Svar till: Demontering av fastrostad alu-fälg

#40238
Mats Lundblad
Mats Lundblad
Distriktsombud DO

Generellt bör man vara försiktig med att lägga på olika ”geggor” för att förhindra att fälgarna fastnar. I diverse sammanhang förordas allt från kopparpasta till kullagerfett, och allt däremellan.
Kraften från både gas och broms överförs från navet till hjulet enbart genom friktionen mellan nav och fälg. Bultförbandet (hjulbultarna) är till för att klämma fälgen mot navet så det blir tillräckligt stor friktion. Alla slags geggor man kletar dit minskar friktionen och gör att kraften blir svårare att överföra. Är inte friktionen tillräcklig kommer vridkraften av hjulet tas upp av hjulbultarna och de är inte dimensionerade för att hantera så stora skjuvkrafter. I vardagstrafiken med måttligt gasande och mjuka inbromsningar är det inga problem men i extremlägen som en panikbromsning av 2,5 ton Land Rover med ett rejält släp skulle det kunna innebära att alla hjulbultar på ett hjul smäller av samtidigt.
Tjärspray kan vara mindre dåligt än andra geggor man smetar på men påverkar ändå friktionen mellan fälg och nav.

Jag förordar att vara noga med att göra rent vid varje hjulbyte, borsta med stålborste och putsa med smärgelduk eller annat för att få bort korrosion och skapa bästa möjliga passform. Det kan fortfarande bli en del besvär med att få loss vinterhjul av lättmetall men vanligtvis funkar det rätt bra. Det mer vanliga alternativet att man på hösten skruvar dit fälgar som redan har lite ”skorv” i centrumhålet och på anläggningsytorna på ett nav med ”bara lite” rost och pressar fast fälgen på centrumringen eftersom det går trögt brukar däremot inte bli bra när fälgarna ska bort på våren.

Brukar jag alltid göra rätt själv? Låt säga att 2 tum 4-metoden även testats av mig.