Svar till: VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N"

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N" Svar till: VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N"

#45504

Jag bytte på min Freelander 2 i påskas, samma metod som min namne ovan, tömde ut (mätte med litersmått för att få exakt rätt mängd) totalt 11 liter blev bytt tills oljan var klar och fin. Min hade gått 18000+ mil då och har gått 3-400mil felfritt nu (nrälsleförbrukningen sjönk från 0,79 till 0,78 inte mycket men ändp 🙂 )

Jag hade inte oroat mig för att byta olja i den 9petade lådan.

Den 6 växlade har där varit problem med en bussning på clutch C, stort problem för ZF på många fabrikat, inkl JLR ((EU förbjöd bly i bussningen samtidigt som man förbjöd hexakrom (ni vet de fina uldiga skruvarna som vi inte har längre) beroende på körstil och värme, så höll inte ersättningsmaterialet måttet och ZF fick göra om, men det finns många lådor kvar där ute som har den första typen av bussning som kan ge problem när lådan kommer upp i mil).

I mellanöstern bytte vi dessa lådor i parti och minut. Att byta olja kan jag inte minnas direkt skadade någon låda, MEN, ofta var dem lådorna de bytte olja på redan kass, man kunde se på adaptionstrycket att det låg farligt nära gränsen för att felkoderna skulle komma upp. På en sån låda kan man så klart få problem med läckage vid byte (men den lådan hade gett upp inom ett par hundra mil ändå även om oljan inte bytts) betydligt vanligare orsak till att man fick byta lådan var när mekanikern nollställde adapteringen. då godkände inte IDS de nya värdena. Adapterings processen kräver tajtare tryck än vad felkoderna godkänner. På den 6 petade vill jag minnas att gränsen låg vid 6-700mBar för att tända felkoder. Men har man en låda som ligger på ca 500mBar eller mer på Clutch C så ska man inte göra något mer än att börja leta efter en ny låda. Den kommer att ge upp inom en snar framtid oavsett om du fortsätter köra, byter olja eller adapterar lådan 🙁
Så jag tror att dem på Youtube har lagt ihop ett och annat men inte riktigt allt 🙂

Mvh
Peter
Serie II 109 2,25 Diesel
Freelander 2 Td4