Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

#57221

Dyster läsning, men tveksam till en del som skrivs.

Ta till exempel att det endast är auktoriserade verkstäder som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument. Jag hävdar att eftermarknadsinstrumenten i mångt och mycket är bättre än vad JLR själva har. Ett exempel är IIDTool som jag har använt och gjort en del modifieringar med. Det verktyget kan lätt mäta sig med JLR SDD (förutom diagnosdelen). Den kan till och med aktivera en eftermonterad elektriskt justerbar rattstång, en eftermonterad adaptiv farthållare och aktivera eftermonterad elektriskt låsbara diff. Något som inte en auktoriserad verkstad gör då bilen inte hade dessa specifikationer från början. Och min bil är ”bara” 14 år gammal. En kille på en verkstad som jag frågade bara tittade på mig och undrade hur det kunde gå till och tvivlade starkt på att det ens var möjligt att eftermontera en elektriskt justerbar rattstång.
Dessa instrument kan göra så att oberoende verkstäder får fulla diagnosmöjligheter och programmeringsmöjligheter utan dyra licenskostnader till JLR samt, att det finns en hel del andra instrument ute på marknaden sedan länge, t ex Nanocom, Hawk-Eye mfl. Mycket anser jag mer hänger på personalens servicekänsla och erfarenhet än verktygen.

Angående säkerhetskoder så vet jag inte hur det ser ut på nyare bilar än 2013 men med tanke på att IIDTool stöder upp till 2016 så torde inte det heller vara något problem. Dessutom utvecklas dessa eftermarknadsinstrument hela tiden. Så vilka hinder finns då för att oberoende LR-verkstäder inte skaffar sig dessa instrument? Jag har full förståelse för att som nybilsägare vill man ha den servad på auktoriserade verkstäder för att inte tappa garantin. Men med en 17 år gammal bil så finns det inga problem med att söka sig bort från märkesverkstaden baserat på kostnaden. Kostnad som lätt halveras och bilen får en minst lika bra, om inte bättre, omvårdnad.

Så ja, du törs verkligen behålla en 17 år gammal LR utan att behöva oroas över dyra reparationskostnader från auktoriserade verkstäder eller oberoende verkstäder som inte har diagnosinstrument. Titta in och leta på forumet eller ställ frågan i forumet var vi andra LR-ägare servar och reparerar bilarna någonstans. Finns många tips på verkstäder som går att lita på.

Som Patrik skriver, klart billigare att köpa en nyare modell nu utan att behöva vara orolig över att det enbart var auktoriserade verkstäder som kunde arbeta med nyare bilar 🙂
dessutom, hjälp finns det alltid härifrån er andra LR-ägare, iaf är det den erfarenheten jag har fått. Till och med så att man får kontakt med andra svenska ägare genom de utländska forumen också.

Vad som är mer intressant är vad som händer med tullarna från UK till Sverige. Fast å andra sidan är begagnade delar till nyare bilar avsevärt mycket billigare från skrotarna i UK än från de svenska skrotarna. De tar hiskelit bra betalt för begagnade delar. Ibland med än nypris till och med.

'06 RRS V8 4,4l
Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
IIDTool BT