Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

#57237
ProfilbildFreeFoot
Deltagare

Hej Niclas, tack för synpunkter trots att du halkade ned i teknikområdet 🙂 då tråden är tänkt mer som allmän debatt över den eskalerande avvecklingen av auktoriserade LR-serviceverkstäder.

För flera år sedan hade jag förmånen att som bilägare få tekniksupport från generalagenten i form av sådant två LR-verkstäder inte ville svara på med mindre än att de först fick jobbet. Plötsligt blev det tvärnobben från generalagenten. Har traumatiskt mycket svårt att acceptera den typen av affärsidéer. Kan skriva en uppsats om hur detta sedan utvecklades. Därav också min debatt tråd för att se om jag lever i en egen inbillad bubbla eller om det finns stöd för opinion som leder till uppställning hos generalagenten.

Intressant det du skriver. Har två bildiagnoser, en AUTEL MaxiDiag Elite och en iCarSoft Pro. MaxiDiagen är nyligen uppdaterad och kraftfullare än iCarSoften avseende min gamla Frille. Att veta vilken analysator som är bäst är för mig svårt att reda ut. Kan någon stötta är det välkommet.

Svarade Patrik och berättade där att min Frille ”dog” igår. Håller med om det mesta men förstår ännu inte varför ni ser utvecklingen av lägre andrahandsvärde som positivt men kanske kan ni försöka radikalisera mig till bättre vetande 🙂 för jag uppfattar inte era inlägg som ironiska.

Har sett dina inlägg om BREXIT. Bra att du belyser detta. Har själv sedan jag blev nobbad att få support från generalagenten börjat luska. Sedan några år köper även jag det mesta utomlands och det finns fler att välja på. Detta + min reservdelsbil är tyvärr mitt bidrag till att försämra service i Sverige men med e priser jag tidigare betalat är de facto ocker samt en verkstad som slarvat orsakade ett turbohaveri. Detta ledde till att jag nu har både bil lyft, däckmaskiner och i takt med reparationer ännu mer anpassade verktyg. Har också en livstidslicens på digitala verkstadshandboken hos Haynes. Tyvärr klarar man inte det fel Frillen står med just nu med de verkstadshandböcker jag som privat ägare kommer över.
Så om mot förmodan någon hos generalagenten ser detta så för @ tänk till avseende medgivande av teknisk support.

Ni nämner något om skrotarna. Har luskat lite och min nuvarande slutsats är att skrotarna förfogar över en ”riksdatabas” som genererar fantasipriser vilket blir heltokigt ibland då skrotpriset är högre än nypriset hos märkesverkstaden. Men detta är inte hela sanningen. Det värsta är att Försäkringsbolagen har tjingavtal med skrotar och försäkringsbolagen betalar därför på bilägarens bekostnad högre och därmed ett upptrissat pris på ersättningsdelar. Kanske blir en ny tråd så vi får höra andras erfarenheter.

Har ni planer på att ansluta till kalaset i Uppsala? Skicka ett PM (Hittar inte någon medlemsmatrikel så man ser var ni håller hus)