Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

#57255

Hej igen
Intressant diskussionstråd.

Fast det är svårt att inte ramla ner i tekniken då det mestadels behövs teknik/instrument för att analysera felen på modernare bilar. Jag ville påvisa att det inte bara är auktoriserade verkstäder som idag kan göra djupare analyser utan även oberoende verkstäder som har specialiserat sig och nischat in sig mot LR.
Om du bor i närheten av Stockholm så finns det några stycken. Hur det sedan ser ut i övriga landet har jag inte så bra koll på, speciellt hur det ser ut med oberoende verkstäder i de norra delarna av det avlånga landet.

Att andrahandsvärdet sjunker i rask takt är ju inte alltid dåligt. Det kommer då ”modernare” LR ut till bra priser till entusiaster som oss 🙂
Den utvecklingen för ju med sig att det finns större marknad för oberoende verkstäder som nischar in sig på dessa bilar. Många gånger så är servicen och kundbemötandet flera gånger bättre än från märkesverkstaden. Det finns ju till och med gamla anställda från märkesverkstaden som öppnat eget också utan att ha auktorisationen.
För precis som du skriver, att betala mer än halva bilens värde för en större service eller reparation på en 14-17 år gammal bil hos märkesverkstaden är inte värt pengarna. Då söker man sig till oberoende verkstäder och samtidigt får dem att leva också.

Radikaliserad? Ja nog kanske man har blivit det redan fast det nu är 2,5 år sedan jag köpte bilen. Så jag är nog rätt så ung i sammanhanget om man jämför med majoriteten medlemmarna i SLRK. 🙂

Angående forumet så rekommenderar jag också att läsa i de engelska forumen. Av någon anledning så är de större än vårt forum 😉
Såg att det kunde ha något att göra med bromspedalen eller gaspedalen också.
Det finns LR servicemanualer och elscheman att köpa på eBay för cirka 100kr. Då får man en nedladdningslänk. Kan rekommenderas.
Även det gör att oberoende verkstäder kommer åt modellspecifik information.

Nog har skrotarna i Sverige hiskeliga priser på begagnade delar, men trots det så går det att göra fynd och hos vissa finns det förståelse och prutmån medans hos andra så är intresset att sälja till privatpersoner lika med noll. Upplever att det är enklare att pruta hos de engelska skrotarna. Kan vara att de är flera till antalet och utbudet större.

Just supporten från märkesverkstäderna är nog mera en generell tendens att de bara säljer bilarna. Finns inte problembeskrivningar med i deras elektroniska system finns inte problemet. Med deras timpriser är det sällan som kunderna vill betala tiden för djupare felsökning när man inte vet om de kan laga felet.
Jag har samma erfarenheter från Citroën där jag hade en ny bil och fick problem med klonk från framvagnen. Trots idog påpekande att det är just den årsmodellen som har fel på en bussning så ville inte märkesverkstaden ordna det. Det var en ”egenskap” hos bilen och inget fel. Kontakt togs med Citroën Sverige som inte gjorde något alls. Samma sak var det med uppdatering av mjukvaran till ”skärmen” Där fick jag själv leta reda på artikelnummer till uppdateringsskivan genom engelska forum, gå med det numret till verkstaden och be dem beställa hem den. Jag fick dessutom visa dem hur de skulle lägga in den för ingen tekniker hos dem hade gjort det tidigare. Samma sak var det med Alfan jag hade tidigare.

Jodå, jag kommer att åka till kalaset i Uppsala den 1/2. Det blir dessutom körning i skogen och lite lera går nog att hitta där också. Bor i Stockholm.

'06 RRS V8 4,4l
Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
IIDTool BT