Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

#57484
ProfilbildPalle Carlsson
Moderator

Hej på er

Ja det är klart en intressant fråga som du tar upp. Tills för ett par år sedan så fanns det ju ett flertal märkesverkstäder även i norra delarna av landet. Land Rover har ju bytt samarbetspartner flera gånger under de senare åren. Om jag fattade det rätt så ställde de även krav på att om man ska sälja Land Rover så måste man också sälja Jaguar, för vissa handlare så fanns absolut ingen marknad för Jaguar och på grund av det så slutade man sälja och serva Land Rover. Johan Eriksson kan säkert rätt mig om jag har fel, man har för mig att det till viss del spelare roll för RE-Bil i Borlänge/Falu i alla fall.

Som många säger så finns det ju flera väldigt duktiga och bra verkstäder som gör samma och kanske i vissa fall ett bättre jobb till en bättre peng, men som inte är auktoriserade.

Även jag har erfarenheter från andra bilmärken, i detta fallet ett stort tyskt sådant, där man, i alla fall på vissa ställen, vill sälja bilar och inte serva, det är i alla fall min uppfattning. Strax efter att jag köpt bilen, iofs begagnad, så hade den gått strax över 3000 mil. Den skulle då in och lägga till en nyckel eftersom det fattades en nyckel vid köpet. Första frågan jag fick av ”Kundmottagaren” var en snäsig fråga om bilen var trimmad. Vad nu det har att göra med inprogrammera av en ny nyckel att göra. Efter det så hade vi en dialog om serviceplanen och framförallt så frågade jag om kamremsbytet, enligt tillverkaren så ska den bytas först efter 21 000 mil. Den personen jag pratade med hade ingen aning om varför utan hänvisade bara till att det är vad tillverkaren säger. Jag fick inte heller möjlighet att prata med någon från verkstaden om det.

Jag har dock tur att bo mitt emellan två städer där det finns verkstäder för just detta märket, och även om den andra ligger på fel håll i förhållande till mitt arbete så väljer jag den, just på grund av att de har ett mer proffsigt bemötande och är med kundvänliga. Så tyvärr så är det nog flera märken som lider av just problemet med höga timpriser och personal som inte är jätteengagerad i sina kunder.

Vänliga hälsningar
#3650 Palle Carlsson
Ordförande SLRK
Dataskyddsombud