Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

Forum ALLMÄNT Övrigt snack BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. Svar till: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”.

#57515

Ja, rubriken är lika hemsk som den eskalerande verkligheten.
Verkstäderna är ju skyldiga att upplysa kunden då åtgärdskostnaden tangerar 50 % av fordonets marknadsvärde. Lägga därtill att ju glesare tillgängligheten till en auktoriserad märkesverkstad medges fordonsägaren så sjunker andrahandsvärdet och i Sverige finns inte längre någon auktoriserad LR representant norr om Stockholm. Detta faktum har och sänker eskalerande marknadsvärdet för LR.
Tänk inte ens tanken att åka i norra Sverige med risk att behöva anlita bärgare. Det blir problem då regeln är att fordonet ska transporteras till närmaste (t.ex. Kiruna till Stockholm) auktoriserade märkesverkstad. Har kollat och får bara undanglidande svar. Det är också så att det endast är de auktoriserade verkstäderna som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument och utan denna tillgång kan man inte felsöka utan får gissa sig fram på kundens bekostnad.
Försäkringsbolagens uppfattning är att närmaste bilverkstad gäller även om verkstaden inte är LR auktoriserad. Det största hindret är att mycket i ett LR fordon är hårt integrerat med säkerhetskoder som endast auktoriserad LR verkstad förfogar över.
Törs jag fortsätta äga en LR eller ska jag skrota en fullt fungerande 17 år gammal LR som inte ens är rostig och endast gått tjugotusen mil då både motor och kaross garanterat håller lika länge till om man bortser från både chassi och drivlina förstås? Hehe.. Jojojo…, glömde… naatuuurligtviis måste man byta fönsterhissar lika ofta som man byter motorolja och filter, men ändå.
Tyvärr håller verkstäderna på att helt slå ut LR ägandet. Ju högre verkstadskostnaden blir avseende reservdelar och timpris, verkstäder lägger ned så minskar i samma takt andrahandsvärdet. Ponera att i takt med att fler och fler LR verkstäder (förmodat utifrån trenden) lägger ned i Sverige, ja då är inte ens en tre år gammal företagsleasad Range Rover värd namnet längre då andrahandsvärdet på begagnatmarknaden är lägre än kommande service och underhåll då detta isf måste ske i övriga Skandinavien.
Utvecklingen är tydlig, Land Rover håller på att avveckla sig själva. Det är enligt 50 % regeln inte längre lönsamt att reparera en 15 år gammal LR p.g.a. skenade verkstadspriser, färre och färre verkstäder som bokstavligt talat sänker efterfrågan och andrahandsvärdet. I princip är 20 000 mil Land Rover ett skrotobjekt. En utveckling som är helt sjuk.
Har p.g.a. ökade verkstadskostnader tvingats köpa en fullt fungerande LR att endast använda som reservdelsbil av lika årsmodell och färg men med ett drivlinefel som förre ägaren tyckte var ocker att betala utifrån 50 % regeln vs de märkvärdigt höga timpriserna och därmed ett eskalerande lågt andrahandsvärde. Fick den billigt (16-tusen mil för 16-tusen kronor) och har gjort en enorm vinst på allt jag använt till bruksbilen. Blir kanske tvungen att köpa en till att ha som reservdelsbil. I dagens läge får man inte ens åtta timmars service (<strong class=”gdbbx-bbcode-bold”>2100-2500 kr/timmen) hos de auktoriserade verkstäderna i Stockholm för 16-tusen kronor. Har LR verkstäderna kanske anställt advokater som mekkar?
Land Rover stoltserar med att mekanikerna är specialister. De renoverar nämligen inget längre utan de byter endast ut enheter som t.ex. hela startmotorn, hela generatorn, hela fördelningslådan, hela slutväxeln o.s.v. Än så länge kan de byta ut en fönsterhiss men snart höjer de timpriset igen och då byter de inte längre delar i dörren utan de byter endast <strong class=”gdbbx-bbcode-bold”>hela dörren om fönsterhissen havererat. Det kommer nämligen inte att vara lönsamt när priset på en hel dörr är mindre än kostnaden för detaljreparationer i dörren.
Snart får LR-mekanikerna mer ledighet än de har semester. Sug på den Land Rover Sverige.

Ytterligare bekräftelse
Hittade nedanstående lösryckta inlägg från en medlem på http://www.lrukforums.com

Medlemmen skrev bland annat, citat:
“Reading the fault code it does say C1115 ECU fault so it looks like that’s going to be my next step, a new ABS ECU but I’m not sure if the ECU might be coded to the vehicle. Spoke to a Land Rover senior tech who didn’t seem to have an answer to the original problem but did ask why I changed the brake light switch because if that’s not working the brake lights don’t work. I got the feeling that he wasn’t very interested in giving free advice but said that if I booked it in it could cost more than the vehicle is worth to fix. (Nice to know)”

… eller så fett bedrövligt på svenska. Kontentan är att ju äldre fordonet blir vs högre verkstadspriser så närmar sig exponentialt LR-döden i kvadrat.
”Myntet” har ju de facto två sidor, köpa eller sälja.

  • Det här svaret redigerades för 8 månader, 3 veckor sedan av .