Forum › TEKNIK › Ninety, OneTen & Defender › Defender (1990-1998) 200tdi, 300tdi, 3.9L V8 › Land Rover Defender LED-strålkastare › Svar till: Land Rover Defender LED-strålkastare

Jag har jobbat i 18 år med belysningsartiklar (kvalitet, funktion, lagkrav m.m.) hos en svensk lastbilstillverkare så jag har kanske blivit lite yrkesskadad vad gäller belysning. Vill därför ge lite bakgrundsfakta innan jag kommer med något råd. Utan att fördjupa sig alltför mycket i terminologi och udda avarter kan man säga att belysningsanordningen för att belysa vägen vid körning bör kallas STRÅLKASTARE (inte lampa eller lyse). I en strålkastare finns det i princip tre olika LJUSKÄLLOR att välja på::
a) Glödlampa där ljuset alstras av en glödande tråd (t.ex. H4, H7)
b) Gasurladdningslampa där ljuset alstras av en ljusbåge som uppstår mellan två elektroder med hög spänning (t.ex. D1, D2 , populärt kallat ”Xenonlampa”)
c) LED där ljuset emitteras från en strömgenomfluten halvledare (elektroluminiscens).
Förenklat kan man säga att de olika ljuskällorna är väldigt olika varann, både vad gäller fysiken och geometrin. En seriös strålkastartillverkare konstruerar sin strålkastare (lins, reflektor, ventilation, dränering, kylning etc.) helt beroende på vilken ljuskälla som används. Man ska därför aldrig byta typ av ljuskälla i en strålkastare, det kan bara bli fel (och kanske också både olagligt och farligt, t.ex. brandrisk).
Om ovanstående blev för tråkig läsning är alltså det korta rådet att gå på en strålkastare som från början är konstruerad med LED som ljuskälla. Där finns det en uppsjö att välja mellan, bl.a. på ebay.co.uk. Tänk dock på att många av dessa endast görs för vänstertrafik (engelska marknaden).
Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av olika eftermarknadsfabrikat (här får andra fylla på) men kan ändå komma med några allmänna erfarenheter från mångårig testverksamhet.
Fördelar med LED är att man slipper byta glödlampa, de drar mindre ström och att man i regel får ett vitare ljus (men inte nödvändigtvis bättre ljusflöde).
Nackdelar är att det är svårt att bli av med is/snö på utsidan och kondens/imma på insidan (detta är ofta ett stort problem!), de är i regel väsentligt dyrare än glödlampsvarianter och går de sönder kan man inte stanna vid macken och köpa en ny ljuskälla.
Grundtipset är att välja en modell som ger ett bra halvljus. Extrafinesser som positionsljus, DRL m.m. kan man vara utan (personlig åsikt) och helljus kan man alltid få bra med tillräckligt många extrastrålkastare/ramper. Strålkastare som åstadkommer ljusbilden med linselement har generellt större potential än reflektorvarianter att ge bra ljusflöde (”starkt ljus”). Misstänker att många försöker sälja med stylingargument mer än ren funktion. Sen är det upp till var och en att göra sin egen prioritering.
Bästa råden kan säkert de ge som redan köpt, monterat och testat (ge ärliga utlåtanden, skönmåla inte). Blir intressant att följa denna tråd.