Svar till: Köpråd Range Rover Sport

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Köpråd Range Rover Sport Svar till: Köpråd Range Rover Sport

#78230

Jo, det är just dessa ”worst case” som lätt drar iväg. Länkarmar får man se lite som förbrukningsvara, bromsbeläggen nöts fort. Titta också i bakre hjulhusen efter rostiga bromsrör, krångligt att byta dessa.
Kompressorn får man nog mer eller mindre räkna med att den kommer så småningom. Luftbälgarna bytte jag på eget bevåg efter 15000mil och det blev en tydlig och märkbar skillnad i väghållningen. Det är med all säkerhet inte bälgarna utan stötdämparna som tar slut. Det finns dämpare att byta men jag tyckte att det var enklast att byta hela benet på en och samma gång. Jag fick byta diffen fram också, så det blev en stor kostnad.
Fördelen med 4,4L V8 är att den har kamkedja så jag vet inte vad det kostar att byta kamremmarna på dieselmotorn.
Å andra sidan med bensin V8an får man en törstig bil men ett stort leende på läpparna när man åker omkring och stöder staten med stora inbetalningar av bränsleskatt och moms, räkna med 2l/mil om du ska köra mycket här i stan. Drygt litern på landsväg och 1,4-1,6 med tungt släp/husvagn eller tung fot.
Jag hade tidigare en Mistsubishi Outlander Plug-in, den drog i snitt 0,2l/mil i stan, så det är inte för förbrukningen man köper en sådan här bil 🙂
Det är mina erfarenheter.

Men jag ångrar inte köpet 🙂

'06 RRS V8 4,4l
Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
IIDTool BT

  • Det här svaret redigerades för 1 år, 8 månader sedan av .