Svar till: Feltankning

#78296
Peter HanssonPeter Hansson
Deltagare

Slå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.

2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.

Mvh
Peter
Serie II 109 2,25 Diesel
Freelander 2 Td4
Bor mitt i underbara Skåne

Distrikt skåne