Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Garagelyft ? › Svar till: Garagelyft ?

Jag har också nånstans läst att det inte ska vara tvåpelare till Defender. Men jag lyfter både 110:or och ned till 80-tummare på min tvåpelarlyft. (Jag har helt avstått från att försöka lyfta min sju meters Crafter, även om det ska gå.)
Jag gillar den för att det inte är hjulbanor i vägen och för att hjulen och hjulupphängningarna blir avlastade omedelbart när man lyfter bilen. En fyrpelarlyft är förstås snabbare att köra upp bilen på, och så länge bilen står på hjulen på den, så är den ju oslagbart stadig. Att vika ut och justera lyftarmarna på en 2-pelarlyft kan ibland vara ett pyssel, men på bilar man lyft tidigare går det oftast fort, man vet ju vad man vill lyfta i. Och, jag lyfter ju bilen för att komma åt under, eller i hjulhus, och då är 2-pelaren bra eftersom det är helt tomt kring dessa ganska ofta lyfter jag bara en bit och så sitter jag på en pall och grejar i hjulhuset, och det går förstås snabbt att ändra höjd. Rätt typiskt är ju att man omväxlande arbetar under bilen och från motorrummet, så vissa jobb innebär ju att man ändrat från nästan golvläge till högt läge 25 ggr eller så.
Jag har lyften i länken ovan, från Twinbusch. Det är manuella spärrar och jag saknar inte de rätt primitiva elmanövrerade spärrar som brukar finnas. Jag har ett snöre från den bortre sidans dragögla över till sidan där lyft, och sänkreglaget sitter. Funkar hur bra som helst.
Om du ska bygga garage, fundera ut var lyften ska stå och gör förstärkningar i plattan där den ska sättas i golvet. Ett golv som räcker för ”parkeringsgarage” (10 cm, enkel armering), är inte tillräckligt för en billyft.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .