Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Väcker liv i en 88″ Series 3 Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

#82411
Ca11eCa11e
Deltagare

Golvplåtarna ja. Jag använde ju lite grövre verktyg för att bända upp dem/få bort transkåporna, och jag trodde nog att de skulle få åka till aluminiumreturen när jag var klar. De satt/sitter fortfarande limmade mot torpedväggen – if it ain´t broken, I will not fix it. På de här bilderna är plåtarna i alla fall grovriktade och provisoriskt dragna mot karossen. Tanken är att försöka lirka tillbaka transkåporna – om jag lyckas rikta dem – under golvplåtarna igen, och dra allt mot karossen igen. Funderar faktiskt på att limma ihop allt igen, trots risken för att behöva öppna igen nång gång framöver. Vi får se vad det blir. Kylsupporten är alltså polerad på utsidan. In mot maskinrummet har jag gått loss med roststoppare, primer, hård Carosol mot anliggningsytorna och till slut målat* med fin pensel. Helt ok resultat, men inget jag räknar med skall hålla i evighet. Tids nog kommer den behöva repareras och jag har faktiskt fått hem svetsen i dagarna. Nu skall jag bara lära mig svetsa också. Hur svårt kan det vara?
*Jag hittade en burk med Sikkens ”gammfärg” i bilen. Hade inget hopp om att den, efter 20 år i kyla skulle vara ok, men den innehåller nog grejer som motstår tidens tand bättre än dagens lacker. Funkade utmärkt.

Karossen står utomhus vid sidan om garaget, varför arbetena med den får alltså göras i dagsljus, när väder, vind och framförallt temperatur tillåter – man är ju inte 57 längre. Har därför i veckan ägnat lite tid åt fix med 2.8:an. Lossat alla slangar, bytt de som uppenbarligen suttit på från start och förstås bytt/snyggat till alla slangklämmor och även drivrem. Grenrör och extraktorgrenrör såg hemska ut. Funderade ett tag på vilken ytbehandlingsmetod man skulle välja för att få till ett långvarigt resultat och efter att ha valt bort värmebeständiga lacker, landade jag i att köra med spissvärta. Körde först ståltrissa och borste (blästertåget hade redan gått) för att få bort gravrosten. Använde sedan fin svamp och tandborste för att få på svärtan. Sedan in i grillen på 300° i 15 minuter – min plaschef var annorstädes just då – och sedan, när det svalnat på med ett lager till. Får se hur det funkar i praktiken förstås, men just nu ser det riktigt bra ut. Fördelen med den här tekniken, tänker jag, är att det är lätt att snygga till i efterhand när det behövs. Använde samma packningar + en mirakelpasta (avgaspasta) när grenrören skulle tillbaka på motorblocket.
Grenröret gick med lite övertalning på, men jag insåg att jag borde märkt upp även de grövre schimsen som används mellan grenrör och bricka, för att få allt tätt. Jag har mina tvivel om tätheten, får återkomma till det isf. När turbon skulle monteras blev det ett snag. Efter någon timmes jobb med att rengöra packningar, föra på den här pastan och sedan tråckla in turbon på plats, fick jag till slut dit de 3 ”enkla” bultarna. Den fjärde gick också i, men bara halvvägs genom grenröret, sedan var det stopp. Efter att ha försökt ”allt” konstaterade jag att hela paketet fick tas loss igen. Jag ville inte riskera ett gängras med påföljande risk för tjuvluft i turbon. Inga problem, bara att montera ned allt igen, göra rent packningar o grenrör från den här fantastiska pastan, som absolut inte skulle härda innan motorn var varmkörd. Jo just. Tog nån timme att få bort o göra rent allt igen. Har nu besökt Swedol och skaffat en gängtapp som förhoppningsvis kan funka. Jag gillar fö allt med Swedol. Startade som ett kvällsföretag i en källare, pressade ihop tryckslangar för åkare och deras bilar. Nu något större, med ett fantastisk sortiment – och personal. Har du inte varit där ännu så gör ett besök. Du kommer hitta massor med grejer du inte visste att du behövde, och få ett bra bemötande på köpet.