Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Väcker liv i en 88″ Series 3 Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

#85155
Ca11eCa11e
Deltagare

Ja, i helgen var det meningen att 2.8an skulle mergas ihop med växellådan i 88an. Upptäckte dock när jag hade motorn hängandes i lyften att bultmönstret på sprängkåporna är olika.
Jag hade ju trott/hoppats/läst på att serieslådorna var likadana, typ. Jag har dessutom haft gott om tid att kontrollera det här, eftersom jag haft grejerna bredvid varandra ett par månader nu. Sålde dessutom de båda 2.25orna jag hade, så det är beyond point of return nu. Jag har nu dragit upp huvudet ur sanden och alltså tagit reda på att 4-cyl (#nr 576714) skiljer sig från en 6-cyl (#nr 576762) – vad skiljer dem åt? Jag vet att sprängkåporna/bultmönster är olika, men vad jag förstår är dimensionerna samma? 6-cyl borde kanske vara lite mer robust än 4-cyl, och därmed ett bättre val för mig.
Planen nu är att kolla om jag helt enkelt (där kom det där uttrycket igen) kan switcha sprängkåpa? Alternativt leta reda på en låda från 6-cyl (#nr 576762). Alternativt be MD Engineering/Cambridge att fräsa till en adapterplatte som passar min växellåda (#nr 576714).

Någon som har koll på frågorna ovan?

Här är 2.8an med adapterring

Växellådan i 88an, med bultmönster som inte vill ta emot 2.8an/adapterring

Växellådan från donatorbilen, en -76 109a. Denna har jag tillgång till, men den är tyvärr rasad.

//Ca11e