Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Väcker liv i en 88″ Series 3 Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3

#96450
Ca11eCa11e
Deltagare

Med motorn väl på plats återstår bla en del eljobb. Platschefen misstror mig tyvärr i allt som har med el att göra. Det här tråkiga förhållandet beror på en olyckligt tvättmaskinsinstallation för 25 år sedan, en händelse som tydligen aldrig preskriberas. Får knappt byta batteri i fjärrkontrollen.

Batteriet är ju, i väntan på att hitta en ”under seat battery box”*, tillfälligt omlokaliserat till golvet i kupén. Pluskabeln till startmotorn fick alltså bli ca 3 meter av lite grövre modell. Samtidigt drog jag med 2 st 6 mm2 pluskablar från batteriet. Den ena till tändningen, den andra till glödstiftsrelät som följde med 2.8an. Efter att ha dubbelkollat terminalerna på relät, ”vad skall kopplas ihop med vad”, gick det rätt snabbt att göra kopplingarna. Det mesta finns ju redan i motorrummet, men det gäller förstås att veta vad som kan tas bort och vad man kan använda kablarna till. När det här var klart var jag förstås tvungen att kolla om någon el faktiskt funkade. Slog på innerbelysningen, som ju inte varit tänd på 22 år, och ett vackert sken spreds i kupén, en knepigt skön känsla:) Instrumentbelysning, tankmätare, baklampor och varningsblinkers funkade även de, vilket alltså var mycket mer än förväntat. Alla lampglas är ju blekta och söndervittrade, så mina förhoppningar var låga. Desto roligare när det faktiskt funkar.

Efter att ha lött ihop den avklippta vit/röda tråden från solenoiden, med motsvarande i kabelhärvan, testade jag att med nyckeln dra runt motorn. Nu hände dock ingenting, inte ens ett ”klick”. Jag ägnade en bra stund åt att kolla kontaktytor, och förstås även lödning men kunde inte hitta några fel. Det är dessutom rätt knepigt att kolla kontaktytor i motorrummet, när man själv står vid tändningslåset, och av redan förklarade skäl ville jag inte be platschefen att assistera mig. Jag insåg att tändningslåset fick plockas ned. Efter att ha mätt de 4 terminalerna där och så gott det gick, följt den rödvita kabeln, hittades felet. Den vit/röda var avklippt och sedan ihopskarvad med en blå, som sedan hade letts ut genom torpeden. Lite knepigt att komma åt med lödkolv, men till slut fick jag ihop den vit/röda igen, utan att elda upp resten av kablarna. Prövade att dra runt motorn igen, och voilá, nu snurrade det på ordentligt.

Nu skulle vi egentligen kunna hårdtesta, och på allvar försöka få 2.8an att tända. Eller, först måste fuel cut off solenoid kopplas in. Ett 5-minutersjobb som säkert kommer att ta några timmar då jag vill ha den på tändningen. Har också avgassystemet kvar att ta tag i på allvar och eftersom mina svetskunskaper är, om möjligt ännu sämre än mina el-diton, så kommer det nog ta lite tid. Återkommer förstås med uppdateringar när det hänt nåt. Skall också försöka bli bättre på att ta bilder före/efter.

*Sitter du eller någon du känner på en batteribox, och vill bli av med den? Skicka i så fall gärna ett PM.

//Calle