Nu får bilen som har utvecklats konstant sedan 1947 och burit många modellbeteckningar under åren ett nytt namn; Defender. Bilen är fortfarande i samma utförande som föregångarna Ninety och One Ten som således blir Defender 90 och Defender 110. Modellen får den nya dieselmotorn 200Tdi som introducerades i Discovery ett år tidigare.

Redan 1983 hade via avdelningen Special Vehicles en annan version kallad Land Rover 127 sett dagens ljus, den blir nu kallad Defender 130 och är en pickup med 127 tum axelavstånd och en vidare utveckling av HCPU. Efter några år fick man en vikande hemmamarknad och för att motverka detta togs krafttag, man återupptog County modellen som erbjöd en bättre utrustningsnivå med det karakteristiska alpin fönstret, mer ombonat inklädd kupéutrymme och man gick till och med så långt att klarlack och metalliclack erbjuds kunder till Defender.

Land Rovers idé om ständiga förbättringar fortgick med införande av skivbromsar runt om, servostyrning gjorde att man kunde införa en ny lite mindre ratt som i sin tur ledde till att förarsätet kunde flyttas en liten bit mer mot centrum av bilen och så vidare. 1994 får Defender den nya 300Tdi motorn på 2495 cm³, 113 hk vid 4000 r/min, 265 Nm vid 1800 r/min. Tillverkningen av Defender tuffar på men tyvärr så har vi några år här på 90-talet då Defender försäljningen här i Sverige inte sköts så bra och försäljningen går ner. 1998 kommer i alla fall lite nyheter i form av en ny motor, Td5 med mera effekt och vridmoment. Den nya motorn som redan kommit i Discovery II får en lite annan prestanda i Defender den är med fem cylindrar och en volym på 2495 cm³, 122 hk vid 4200 r/min, 300 Nm vid 1950 r/min.

Andra nyheter detta år är Electronic Traction Control, ETC. 2001 visas ännu en förändrad modell av Defender som börjar säljas som årsmodell 2002. Stolar och instrumentpanel får ett ändrat utförande. Bakdörren görs inte längre i aluminium utan galvaniserad plåt, detta ger bättre passform även ett högt placerat bromsljus monteras. Elektriska fönsterhissar och centrallås kommer också med i uppgraderingen.

Dubbelhytt pickup, kallad Crew Cab PickUp, CCPU blir en nyhet för 110 och 130 modellerna. 2007 introducerades ännu en facelift av Defender, denna gång med mycket omgjort inuti bilen. Helt ny instrumentpanel där delar är tagna från Discovery III med förbättrad värme och ventilation medan de klassiska ventilationsluckorna under vindrutan försvann. Stolarna är helt nya där de bakre sidovända stolarna ersätts av framåtvända och 110 modellen får 7 sittplatser mot tidigare 9 och 90 modellen 4 platser från tidigare 6. En ny 4-cylinders diesel ersätter Td5, den nya motorn använder commonrail och är på 2401 cm³, 122 hk vid 3500 r/min, 360 Nm vid 2000 r/min. Till detta lanserades även en 6-växlad manuell låda som har både lägre och högre utväxling.