Range Rover ClassicRange Rover Classic 1970-

I juni 1970 då top-of-the-line hos Land Rover är Serie IIA presenteras en bil som ställer begreppen på ända. Egenskaper som permanent fyrhjulsdrift, skivbromsar, långa spiralfjädrar och V8 motor i aluminium kännetecknar det nya som får namnet Range Rover. Det hela började fem år tidigare när marknadsavdelningen fick uppdraget att ta reda på hur man skulle kunna öka försäljningen. Ford Bronco, Jeep Wagoneer och International Scout sågs som konkurrenterna man skulle bli bättre än. En studieresa till USA genomfördes och tankarna på en terrängduglig bil med personbilskomfort bekräftades, detta skulle förverkligas med de nämnda ingredienserna. Man fann den redan tidigare kända Buick V8an från Rover passande, den var både kompakt, lätt och kraftfull i sin aluminiumkonstruktion.

Man valde Zenith/Stromberg förgasare som var koniska runt nålen för att säkerställa bränsletillförsel i alla lägen och flytta upp vattenpump och fläkt för att få bättre vadningsdjup. Cylinder raderna är i 90 graders vinkel och volymen 3528 cm³, 130 hk vid 5000 r/min, 248Nm vid 2500 r/min. Redan nästa år har man ställt om motorn och nu ger den 135 hk 250 r/min tidigare. Kraften går vidare till 4 växlar framåt och fördelningslåda med hög och lågväxel kopplat till permanent fyrhjulsdrift. 1978 kunde man välja till en överväxel. Axelavståndet är 100 tum. Karossplåtarna pressades i aluminium förutom motorhuven och nedre delen av den delade bakluckan som gjordes i stålplåt. Den nya typen av fordon blir en succé och efterfrågan är större än produktionskapaciteten, begagnade bilar säljs till högre pris än nya. Inriktningen av utvecklingen för denna nya typ av fordon ändras på grund av marknadens efterfrågan från en mera praktisk målgrupp till mer utrustning och lyx tar vid, galonklädseln byts mot vinyl och mjuka mattor ersätter plastgolvet som var tänkt att vara praktiskt för lantbrukare att kunna spola av.

1981 är det dags för den första större uppgraderingen, vid den här tiden är eftermarknaden av konverteringar till fem dörrar och även efterfrågan på förlängda versioner är relativt stor. Land Rover lanserar så en egen fem dörrars modell fast redan ett år tidigare har man börjat kontraktera den Schweiziska firman Monteverdi att bygga om bilar till två dörrar på varje sida. Detta år kommer även den första av en lång rad specialversioner i begränsad upplaga. Range Rover Vogue såg dagens ljus för första gången, namnet kom från att tidningen Vogue lånade en bil för en reklam fotografering och Land Rover beslutade att tillverka 1000 exemplar där luftkonditionering, trä detaljer och läderinredning var standard. Följande år, 1982, kunde man erbjuda fabriksmonterad automatväxellåda, motorn var redan tidigare omställd för bättre bränsleekonomi och gav nu 125 hk. De klassiska 3-ekrade aluminiumfälgarna blev tillval för även andra modeller än Vogue. 1983 kommer en ny fem växlad manuell växellåda och fördelningslåda med låsbar mellandifferential dessa har redan lanserats för One Ten, Mer utrustning lanseras nu för varje nytt modellår både för nytta och nöje, allt från bränsleinsprutning till elstyrning av backspeglar bara för att nämna något.

1986 kom första Range Rover Turbo D. För denna första diesel version valde man återigen bland befintliga eftermarknaders produkter och fastnade för en rak 4-cylindring diesel på 2393 cm³, 113 hk vid 4200 r/min, 254Nm vid 2400 r/min från Stabilimenti Meccanici VM SpA från Italien. Med den nya motorn lyckades man ungefär halvera bränsletörsten mot bensin V8an. I rasande tempo kommer nya modeller, Vogue SE (Special Equipment) är en med ännu mer utrustning som standard. Volymen på V8 motorn ökas till 3947 cm³, 187 hk vid 4750 r/min, 315 Nm vid 2600 r/min även VM dieseln blir större 1989 är den på 2499,5 cm³, 120 hk vid 4750 r/min, 280 Nm vid 1950 r/min. 1992 kommer Range Rover LSE 4.2 LWB, med 8 tum längre axelavstånd och luftfjädring. Motorn som nu är uppe i 4278 cm³, 203 hk vid 4850 r/min, 335 Nm vid 3250 r/min har gjort denna modell, den sista versionen av Range Rover Classic, till en mycket eftertraktad bil men trots detta så börjar efterfrågan att minska då tiden kommit ikapp en modell som har stått sig i 25 år! I begränsad upplaga pågår tillverkningen ända till 1996 då den sista Classic rullar ut från fabriken i Solihull.