A traktor eller bil? (Motor?)

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie II (1958-1960) A traktor eller bil? (Motor?)

  • Detta ämne har 11 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-12-25 10:17 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37535
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en serie 2 reggad som A traktor. Det sitter en peugeot diesel i som skurit på grund av oljeläckage. Min fråga är om man ska satsa på motorbyte (200tdi?)/laga nuvarande motorn, och sedan regga som a traktor i vår (de nya reglerna kring det där) eller om man ska satsa på att få igenom den som bil. Om man ska bessa som bil är det väl kanske bäst med en 200tdi i och kanske en ”roverdrive” på det. Vad har ni för tankar, och är det någon som gjort något liknande? Den är inte speciellt original så det är kanske inte så stora pengar att tjäna på att regga som bil.

    #38339

    Som regel tjänar man varken stora eller små pengar på bilar…

    Jag tror att det är klokast att regga om till bil, om du lägger ned arbetet att få den i ordning med fjädring och motor igen. Är en 88 så kort att den inte behövde kapas m gamla Epa-reglerna?

    #38342
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    Det är en 88″ men eftersom att det inte är en Epa, utan en A-traktor finns det inga regler för hur lång (kort) den måste vara. Så den är inte kapad i, karossen är i stort sett original.

    Frågan är väl kanske vilket som är mest penga- och tidseffektivt, mer än hur mycket man ska tjäna på den. Jag börjar bli lite trött på den och vill ha något annat snart, så jag vill egentligen bara få igång den så att jag får pengar för lite mer än bara karossen.

    #38343

    Jag läste fel, eller hade dåligt närminne! Jag fattade att det var en Epa som du funderade på att göra A-traktor av.

    Nåja, gör i ordning den, och då tycker jag att det är vettigare att den får bli bil igen. Men, jag vet inte, det kanske är bra betalt för A-traktorer också. Men om du haft den ett tag som traktor, och tittar framåt, så misstänker jag att du själv snart har b-kort ändå.

    #38344
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    B-kortet är inte långt borta, men jag tror den är mer värd som bil. Den är ju en -60:a så den blir ju besiktningsfri och skattefri vilket höjer värdet ordentligt. Det är frågan om man orkar ge sig på det, man kan ju åka dit på lite vad som helst på besiktningen…

    #38346

    Äsch, så här gamla bilar är lätta att besikta.

    #38348
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    Men jag tänker typ att det bland annat är glapp i ratten, inte helt säker på att ramen är ok, elen ser ut som ett råttbo, och sen är det ju motorn så klart. Det är ju inte den snyggaste motorinstallationen ja sett.

    #38349
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    hej.

    var i landet finns du? har en peugeotdiesel jag funderar på att skrota!! men det är en 405a!!

    men misstänker att du har en motor från en 505a??

    men snyggast/bäst vore ju en 200/300 tdi!! men är osäker på vad bilprovningen säger om effektökningen…

    Håkan.

    #38350
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    Jag finns i Kungälv, strax norr om Göteborg. Jag tror det är en motor från 504, xd2 heter den.

    Men jag tänker lite så som du skrev att det ser bättre ut, och blir förmodligen bättre om man sätter i en 200tdi. Men det är ju en relativt stor motor och eventuellt lite i överkant för växellådan.

    Men har du en sån motor är jag definitivt intresserad.

    #38352
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    Tyvärr!! Håller hårt i mina 200tdi… Men nån Peugeot eller mercadiesel kanske?? Har en 250 5cyl i pallstället… Och tror det kan finnas en 300 5cyl med adapterplatta i Mantorp… Kan kolla om du är intresserad?? Lite tveksam till om det lönar sig att regga till bil… Är väl en hel del jobb!! Och går väl få rätt hyfsat betalt för en atraktor… Så jag skulle nog bara fixa en motor och sen sälja… Bättre att lägga energi på en bil du ska behålla!! 😉

    Håkan.

    #38353
    hugobjorkhugobjork
    Deltagare

    Du får gärna kolla upp dedär med merca-motorn med adapterplatta om du vill.

    Problemet med atraktorer är ju att de får besiktningsplikt, vilket gör att man i stort sett måste ha en laglig traktor för att få nått för den. Den måste ju dessutom ”gå” att köra, man ska ju inte behöva ligga på 4000 rpm med en diesel från 1980-talet. Det är ju förmodligen liknande krav på besiktning för atraktor som för bil.

    #38354
    ProfilbildHåkan Edberg
    Deltagare

    hej…

    ja man börjar ju bli lite senil… hade glömt att det ska bli besiktning på atraktor!!

    ska leta upp han med mercamotorn och kolla…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.