Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › ABS sensor
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-15 13:00 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-06-04 kl. 22:47 #40696
Bolesbacken
DeltagareHar plockat av bromsskivan och kommer åt sensorn. Bör jag plocka ner mer och rengöra? Är det sannolikt att det är något fel i själva hubben eller att det bör rengöras och återfettas?
Fick 20-05 front right sensor output intermittent på nanocomen.
Väntar på att få hem sensorn så att jag kan byta den.
2018-06-05 kl. 12:15 #40703Karl Edfors
DeltagareKolla och kontakten som sitter på innerskärmen och att det inte glappar något i lagret. Hissa upp, ha hjulet på och vicka det med ett stadigt tag i över och nederkant. Är det minsta lilla glapp, bytes hela hubben.
2018-06-05 kl. 17:56 #40706Sven-Erik Berg
DeltagareI mitt fall hade nållagret inne i hubben havererat. Indikerade stort luftgap ABS sensor. Abs pulserade mycket kraftigt nästan ingen broms.
Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L3222018-06-05 kl. 22:35 #40717Karl Edfors
DeltagareHar hubben suttit på i 10000 mil eller 5 år så brukar jag byta till ny OEM eller genuine hub inklusive ny sensor, inget att hålla på snåla med att byta sensor och krångla för någon slitagedel som ändå snart behöver bytas.
2018-06-06 kl. 14:54 #40718Bolesbacken
DeltagareVad är det i hubben som går sönder? Mätte upp och fick bättre värden (närmre mitten av intervallet) på den gamla sensorn än den nya.
Hubben är gissningsvis samma sedan tillverkning (-02, 17000mil) så är väl dags att byta.2018-06-06 kl. 16:18 #40719Bolesbacken
DeltagarePressade ut hjulnavet då jag tyckte det var onödigt att beställa komplett. Hade inget glapp men väggen på lagret hade börjat rosta så lika bra att byta.
Förstår att genuina delar är att föredra men jag försöker hålla det lågbudget tills den gått genom besiktning och vi vet om vi ska behålla bilen eller ej. Har lite rost i ramen som ska åtgärdas också…- Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av .
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2018-06-07 kl. 19:39 #40740Karl Edfors
DeltagareJo de rostar med tiden, på de billiga så släpper även tänderna till tandhjulet! Vatten och kondens som bildas leder till rost och så även förstås allmänt slitage på rullagren, inte som gamla riktiga man enkelt kan göra rent och återinfetta.
2018-06-08 kl. 14:16 #40746Bolesbacken
DeltagareMen är det något i hubben som slits som gör att sensorn inte känner av ”snurret”?
Tänkte mest på felmeddelandet jag får. Sensorn visar ju värde inom intervallet. Eller är det troligare att jag har fel mellan sensorn kontakt och SLAB-enheten eller i enheten?
Känns ju inte som att det är något som kan gå sönder i hubben som förhindrar sensorn att känna av varvet, eller?2018-06-15 kl. 13:00 #40808Bolesbacken
DeltagarePressade tillbaka navet i hubben och monterade tillbaka det.
Vrider om nyckeln och startar bilen, abs-lampan lyser. Efter 500m slocknar den. Kör cirka en mil och NO amigos!! Nu får vi se hur länge lyckan varar och så tar vi tag i att rostlaga ramen lite och byta oljor och filter inför besikrning.Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.