ACE ryckig bil – vad är "normalt"?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) ACE ryckig bil – vad är "normalt"?

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-19 16:14 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39081

    Jag har tillfälligt en Disco 2 med ACE. Full vätskenivå, inga kända läckage, ingen varningslampa. När man kör stadstrafik och svänger i korsningar och rondeller känns det helt OK, d.v.s. stabilt och kränger mindre än en vanlig bil (tolkar jag som att systemet fungerar).

    Om man däremot kör på motorvägen hoppar och rycker bilen hela tiden i sidled, känns som om den slumpvis tar ett skutt 0,5 m i sidled med några sekunders mellanrum när det är hjulspår i asfalten och det är riktigt jobbigt att köra. Har testat att rycka bort ACE-reläet och då blir den lugnare. Fortfarande väldigt instabil i hjulspåren, vobblar lite fram och tillbaka men inte de enorma rycken utan mer parerbara riktningsändringar.

    Som ovan Discoåkare frågar jag därför om denna ryckighet är ”normal” för bilar med ACE eller om något är fel? Och i så fall vad? Accelerometrar, tryckgivare, smutsigt filter är saker som dykt upp när jag googlat. Men i samtliga fall med gul varning lysande  och det har jag som sagt inte.

    #39085

    Jag fick för något år sedan och utan direkt märkbar förvarning väldigt kraftigt wobbel fram på min Disco 2 . Inga varningar eller dyligt.

    Det visade sig vara ett hjullager som gett upp. Lät inte speciellt illa (som jag upplevt på andra bilar) men när jag hissade upp framvagnen kunde jag vicka på hjulet nästan en centimeter. Trodde jag skulle tappa hjulet men det är i princip omöjligt.

    Enda positiva är att det inte är speciellt dyrt med nytt nav inkl ABS sensor

     

     

     

    Discovery II Td5 2000
    Range Rover L322 Td6 2006
    "Nobody is perfect, but if you drive a Land Rover, you are pretty damn close"

    #39088

    Tack för synpunkter. Dåligt hjullager, liksom styrleder elelr framvagnsinställning, kan säkert vara grundorsaken till spårkänsligheten. Ska lyfta framänden och rycka och slite lite i helgen.

    Däremot är det ju uppenbart att ACE-systemet verkar förstärka detta beteende och ge rycken/hoppen (eftersom dessa försvinner när ACE:n inaktiveras). Så min undring kanske kan formuleras som: Är det ”normalt” att ACE ger denna respons/förstärkning eller är det fel på ACE-systemet?

    #39091
    Bror GrenfeldtBror Grenfeldt
    Deltagare

    Spårkänsligheten känner jag igen. Min D2 var jobbig på grund av detta när jag köpte den med 3-4 mm kvar av slitbanan på däcken. Efter däckbyte blev det ny bil. Det känns nu som om spårkänsligheten ibland är på väg tillbaka vid körning på vägar där spårdiken efter dubbar är djupa. Tror däcken nu är nere på 4-6 mm. Jag har inte kopplat detta till ACE.

     

     

    #39092

    Tack Bror för inlägget. Ja, mina däck har inte många mm kvar, fram är de nog faktiskt under gränsen för vinterdäck. Får nog börja med att få bort grundorsaken till spårkänsligheten (däck, styrleder, hjullager(?)…då kanske ryckigheten också försvinner automatiskt (om det nu är så att ACE på något sätt försöker kompensera svajet och ger denna ryckkänsla. Lite av JAS vid Västerbronsymptom).

    #39123

    Kolla även hur mycke glapp du har i framdiffen. Mina små diffdrev hade dött och lösa kuggar hoppade imellan dreven, vilket gjorde att diffen försökte låsa sig. Det gav intresanta vägegenskaper med  plötsliga sidoförflyttningar till höger, vänster om vart annat när jag hade en trailer med vikt på 3,5 ton efter. Jag bytte diffen mot en begagnad och problemen upphörde.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.