Är detta "normalt" slitage för en 2010?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) Är detta "normalt" slitage för en 2010?

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-08-29 08:01 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #49717
    ProfilbildMrMittens
    Deltagare

    Tjena!

    Jag och Karl-Oskar som jag döpt bilen har varit ute och rullat hela sommaren och avverkat 150 mil ungefär. Jag är helt fräst i den här maskinen. Det är KUL på riktigt att åka på roadtrip. Vi har sovit gott två personer och hund i den.

    Nu till det mindre roliga, jag är ju allt annat än erfaren vad gäller bilar och nu har jag upptäckte några fel och brister som bilfirman inte informerade mig om. Tycker ni att detta är ”rimligt” slitage och fel, eller är det något jag borde begära att få fixat?

      Parkeringssensor ur funktion. När man tycker på ”P” knappen så blinkar den några sekunder och slocknar igen. När jag backar får jag inga ljudsignaler som varnar om hur nära jag är olika objekt.
      Klickande/kluckande ljud vid inbromsning. Svårt att beskriva, men jag tror att ljudet kommer från hjulhusen kanske fjädringen. Det är ett ”kluckande” ljud. Det hörs speciellt när man bromsar i en nedförsbacke eller kör lite fort över ett fartgupp.
      Gnisslade bromsar
      ”Suspension fault”, ibland när jag stannar bilen och sänker fjädringen får jag detta fel. Om jag stänger av bilen, startar den är det oftast borta och jag kan höja bilen och sedan sänka den igen.
      Ratt vibrerar. Inte mycket, men den vibrer lite. Det kanske är så på en stor bil? Jag är ju van vid en liten city SUV.
      Baklucka går ej att öppna. Jag måste alltså använda öppningsknappen på fjärrkontrollen och rycka i luckan precis när jag trycker på knappen.
      Reservdäcksvinch. Dum som jag är har jag tagit av reservdäcket och vinschat upp kroken. Nu går den inte att få ner trots att jag hängt tunga vikter under och försöka tvinga ner den.
      Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.

    Tacksam för alla tips man kan få! 🙂

    #49747
    ProfilbildPeter Segeblad
    Deltagare

    Hej, fanns felen på bilen vid köp, köpt av bilfirma åk tillbaka och se vad de är villiga att göra.

    Vibbrationer kan vara myckt, obalans, ansamlad smuts på fälgarna mm, i ditt fall klunkande ljud, som sagt, felet vid köp åter…

    Backluckan är lätt att fixa finns Youtube filmer om hur du byter ut kontakten…. Alt åter

    Sänka bilen görs inte så ofta, lev med felet alt åter om felet….att laga och fel söka… Kostar.

    .
    Bromsar som gnisslar….öppna och se att du har pads kvar, annars kan du lägga lite koppar pasta bakom, brukar lösa problemet…

    Sensorer ska fungera vid leverans…åter eller byt ut den som felar…

    Klonkand ljud ska ALLTID verrifieras, kan vara något farligt….åter eller be om hjälp att undersöka ljudet innan större fel dyker upp.

    Lyyyycka till. KUNGEN AV TELLUS

    #49818
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej,

    En 10 år gammal bil kan ha varit med om en del och det låter som du har lite elfel. Vem vet om någon tidiagre ägare backat ned en båt i salt vatten eller vadat osv vilket inte hjälper.

    Men till felen,

    Parkeringssensor ur funktion. När man tycker på ”P” knappen så blinkar den några sekunder och slocknar igen. När jag backar får jag inga ljudsignaler som varnar om hur nära jag är olika objekt.
    Ev kabel härva eller en sensor som spökar. Du behöver kolla felkoder för att se mer exakt vart felet är.

    Klickande/kluckande ljud vid inbromsning. Svårt att beskriva, men jag tror att ljudet kommer från hjulhusen kanske fjädringen. Det är ett ”kluckande” ljud. Det hörs speciellt när man bromsar i en nedförsbacke eller kör lite fort över ett fartgupp.
    Vanligt problem på Disco 4, de nedre bärarmsbussningarna som är slitna

    Gnisslade bromsar
    Också ett vanligt fel på Disco 4 (och RR och RRS från 2010) värre om du har performance bromsar. Har du det senare, försök få tag på ”gold disc” fön mellan östern de är rakast och har minst vibrationer och minst oljud.
    Har du rost på skivorna kan det räcka att svarva dem och nya belägg. för performance bromsar finns det speciella belägg för mellan östern som gnisslar mindre. (De är väldigt känsliga för oljud där nere)

    ”Suspension fault”, ibland när jag stannar bilen och sänker fjädringen får jag detta fel. Om jag stänger av bilen, startar den är det oftast borta och jag kan höja bilen och sedan sänka den igen.
    Troligtvis fel på en höjdsensor som tappar kontakt i ett ytter område när du sänker. Kontrollera felkoder och se real time data när du höjer och sänker för alla 4 givarna.

    Ratt vibrerar. Inte mycket, men den vibrer lite. Det kanske är så på en stor bil? Jag är ju van vid en liten city SUV.
    Se ovan angående bromsskivor. De är känsliga men gold disc kan hjälpa. Se även till att du har bra fälgar och däck som är balanserade.

    Baklucka går ej att öppna. Jag måste alltså använda öppningsknappen på fjärrkontrollen och rycka i luckan precis när jag trycker på knappen.
    Se föregående svar.

    Reservdäcksvinch. Dum som jag är har jag tagit av reservdäcket och vinschat upp kroken. Nu går den inte att få ner trots att jag hängt tunga vikter under och försöka tvinga ner den.
    Dessa sitter utsatt och rostar lätt, på med rost olja och försök igen.

    Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.
    Jag tror det ska vara så om jag minns rätt, ifall du ex backar och kör fram och sedan backar igen så ska inte skärmen blinka. Tidiga versioner blinkade hela tiden man skiftade växel och det klagades det en del på.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.