Automatlåda fungerar efter uppvarvning

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Automatlåda fungerar efter uppvarvning

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-05-21 20:42.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44638
    Profilbild
    5670
    Medlem

    Hej
    Har en disco II med automat -99
    Vid kallstart fungerar ej lådan, om jag varvar upp den ordentligt några gånger så plötsligt fungerar den. Om jag stannat motorn en liten stund (motorn ej kallnat) och jag snabbt lägger i D eller R så fungerar den för det mesta men tappar den drivning exempelvis i nerförsbacke direkt efter start så måste jag varva får att få den att fungera igen. Annars fungerar den helt ok efter sina 33 000 mil. Kan bråka när kall, växlar väldigt sent och ibland går den in i felsäkert läge med blinkande S o M mm. Indikatorn på instrumentpanelen visar vilken växel och den stämmer. Har haft isär den berömda XYZ kontakten på lådan och den ser fräsch ut. S lampan lyser för det mesta, slutar ett tag om lägger i lågväxel och tillbaka. Oljetemplampan lyser till och från. Bytte olja och filter i lådan för cirka 1 år sen.
    NÅGON som vet, någon i Skåne som kan/vill felsöka? Känner bara till Autoropa i Malmö de är duktiga men blir snabbt dyrt
    Tacksam för hjälp
    Pelle

    #44643

    Kolla oljenåvån igen…då jag bytte på en VW bil så behövdes bara lite förmycket sen ville inte robboten arbeta rätt. Öppnade och det rann ut lite sen var allt ok.

    • Det här svaret redigerades 4 månader sedan av .
    #44693
    Mats Lundblad
    Mats Lundblad
    Styrelsen

    Rimligen har du två helt olika felsökningar att göra.
    1) Elstrul. Jag skulle nog försöka ta en titt på jordningen av XYZ-switchen också. Det går en ganska klen jordkabel upp till konsollen mellan stolarna där den går ihop med några andra kablar och sedan till en jordpunkt. Som alltid med dålig jord kan man få oväntade effekter.

    2) Slö växling. Absolut billigast och snabbast är att kolla oljenivån så börja där. Det finns en procedur hur man gör med motorn igång och växla igenom växlarna innan man kollar.
    Om olja och filter byttes för bara ett år sedan borde det inte vara några problem men det kan ju möjligen vara fel nivå..

    Jag har inga direkta verkstadstips men lådan är en ZF-låda som sitter i en mängd olika bilar. För det mekaniska i lådan kan du söka på verkstad för automatlådor. Land Rover har egen/anpassad programvara men dina problem låter mer som det mekaniska/hydrauliska i lådan. En automatlådeexpert tar också rejält betalt i timkostnad men kanske kan komma till lösningen på färre timmar än en ”allmän” verkstad.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.