Avgassystem nytt – rostskydd?

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Avgassystem nytt – rostskydd?

  • Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-27 07:56 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38804
    ProfilbildKent Henriksson
    Deltagare

    Beställt nytt avgassystem till min Disco 1 300TDI-98 – billigt men tillverkat av ”British Mild Steel”.

    Kan inte klaga på priset – 725:- men jag vet av erfarenhet att rostbenägenheten är stor.

    Tänkte att behandla det med kallgalv – Zinkspray, innan jag monterar det. Eller finns det nåt effektivare sätt, utan att köpa ett rostfritt system??

    /Kent H

    #38810
    Profilbild4557
    Deltagare

    Ett effektivt sätt att undvika ”oxidation” inifrån på ett avgassystem av ”svartplåt” är att på lägsta punkten på ljuddämparen/ljuddämparna och avgasröret borra ett cirka 3 mm stort hål.

    Härigenom evakueras eventuellt kondensvatten, som på sikt leder till korrosion.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #38819
    ProfilbildKent Henriksson
    Deltagare

    Tror mitt avgassystem rostat utifrån – vid böjen över bakaxeln. Kanske blöt lera o dyl   bidragit till rosten. Kollade med galvaniseringsfirma, men de avrådde pga rören kunde slå sej, och priset var nästan som rostfritt system. Antar att 2 meter rör inte är så attraktivt.

    Det finns ju Zinkspray  typ CRC, Biltema(billig) och kallgalv Rust-Oleum(dyrare) som alla innehåller ca 90% Zink. Sen vet jag inte nåt om slitstyrkan…

    /Kent H
    <h1 id=”PBHeader” class=”ProductHeader”></h1>
     

    #38826

    Jag har kallgalvat flera system i ”mild steel”. Jag har även provat att lägga på värmebeständig färg utanpå galven.

    Det funkar om man tror på det… I praktiken är effekten minimal. Det ligger ett system hemma som satt på min P38 i knappt två år. Jag hade klarat besiktningen i år med det, men det hade inte hållit ihop ett år till. Trots kallgalv 😉

    #38845
    Profilbild4557
    Deltagare

    Vad är den egentliga skillnaden på varmgalvanisering, kallgalvanisering och förzinkning?

    Vet att varmgalvanisering kan orsaka enorma deformationer hos varor som varmgalvaniseras.

    ASB, den ”riktiga Bilprovningen”, krävde av sina leverantörer av hjulbane-/4-pelarlyftar att hjulbanorna skulle vara varmgalvaniserade. ASB fick hjulbanorna varmgalvaniserade, men leverantörerna hade stora problem att uppfylla kraven, p g a deformationen. Sedermera lät ASB i egen regi tillverka de små på- och avkörningsramperna till hjulbanorna på lyftarna. Dessa små ramper blev i de flesta fall skeva. Vilket vi som besiktar påminns/uppmärksammas på genom ”klappret”. Ett stort arbetsmiljöproblem som tillfälligtvis/provisoriskt avhjälptes genom aptering av olika material på undersidan. Ljudtrycksmätningar visade att bullernivåerna från de klapprande ramperna åstadkom hörselvådliga nivåer.

     

    Emedan jag, sedan 40 år tillbaka, även är medlem i en annan förening som värnar om små framhjulsdrivna 4-hjuliga, inte alltid 4-hjulsdrivna, motoriserade vagnar så har jag tagit del av problemen med att varmgalvanisera såväl ramar som karosser med tillhörande detaljer.

    Mycket mycket stora problem med riktning/återställande av ursprungsstrukturen av de varmgalvaniserade fordonsdetaljerna.

     

    I min ungdom, ja det är länge sedan, var jag anställd som svarvare fräsare hos ett mekaniskt företag.

    Detta företag hade även en avdelning som ytbehandlade järn och metall.

    Minns att föremål som varmgalvaniserats ofta justerades/riktades efter ytbehandlingen.

     

    Min fråga är: Har utvecklingen av varmgalvanisering lett till att processen numera kan utföras utan efterföljande mekanisk bearbetning?

     

    Ursäkta lite o t och kåseri.

     

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #38847

    Trevligt kåseri ! och tack för att Du delar med Dig av nyttiga kunskaper !

    Måste erkänna att jag blev nyfiken på vilken förening Du avser…”små framhjulsdrivna 4-hjuliga ”…

    vänligen

    Denis

    #38848

    Varmgalvanisering heter egentligen varmförzinkning, som innebär att sänka ner grejen som ska galvas i ett bad med flytande zink. Badet håller ca 460-480 grader. Nedsänkningen sker mha telfrar som sänker rätt långsamt, vilket gör att grejen hettas upp lite ojämnt. Detta och det faktum att t.ex. svetsade konstruktioner eller pressade plåtdelar har spänningar som byggs in vid svetsningen/pressningen, som löses ut till viss del vid upphettningen, gör att grejen slår sig.

    Elektrogalvanisering görs i kallt tillstånd och löser inte ut spänningar. Då påförs zinkatomer genom elektrolys.

     

    Sprutförzinkning innebär att smält zink sprutas på med ett särskilt munstycke. Inte heller här hettas grejen upp särskilt mycket.

    Kallgalv är zinkrik färg, inte samma sak som sprutförzinkning där man sprutar på metalliskt zink.

     

    #38849
    Profilbild4557
    Deltagare

    Tack Tobias.

    Du är inte bara fena på datorer.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    #38850
    Profilbild4557
    Deltagare

    Trevligt kåseri ! och tack för att Du delar med Dig av nyttiga kunskaper ! Måste erkänna att jag blev nyfiken på vilken förening Du avser…”små framhjulsdrivna 4-hjuliga ”… vänligen Denis

    Citroen 2CV.

    Plan vindruta.

    Tändningslåset på rätt sida.

    Friskluftintag under vindrutan.

    Höga smala hjul.

    Runda lampor.

    Sammansatt av en mängd mindre delar.

    Separat ram/chassie.

    Tveksamt elsystem.

    Tveksamt värmesystem.

    Alldeles förtjusande charmig.

    Bär sin ålder med heder.

    Hm, vissa kvalitetsproblem.

    Markerar ofta revir.

    Ja finns många likheter mellan 2CV och Land Rover – med eller utan prefix.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av .
    #38852

    ”Stora” likheter 🙂

    trevligt med olika bilinnehav och god smak !

    /Denis

    #38867
    Mats LundbladMats Lundblad
    Moderator

    Ett alternativ till galvspray kan vara värmetålig sprayfärg. Kallgalv är ett tungt pulver med en aning vätska medan färgen är mer lättflytande. Därför kryper färgen in i valsveck och andra skrymslen bättre än kallgalv.

    De vanligaste ställena där ett avgassystem brukar ge upp först är skarvar, svetsar, falsar och som Hans noterat kondensfällor (lågpunkter) i ljuddämparna.

    #38887
    ProfilbildKent Henriksson
    Deltagare

    Det blev en billighetslösning till slut.

    Använde B..T…:s Zinkspray  med 2 lager och  hittade sedan en burk Hammarlack från samma lev.

    För att snabba på torkprocessen tog jag min gamla Elekrtolux-dammsugare som kan blåsa luft och kopplade slangen till avgasröret.  Ca +30 i andra änden av avgassystemet.

    Tro det eller ej – men monterade systemet efter huvudljuddämparen(som var frisk) under 20 minuter på den lokala OK-macken som har billyft.

    Inte alla som har ett grönt avgassystem!! – det var den färg som fanns hemma..

    /Kent H

    #38888
    Profilbild4557
    Deltagare

    Vill berätta att jag för många många år sedan målade ett avgassystem med värmebeständig färg som då användes vid Scanias lastbilsfabrik.

    Fick burken av en granne som av misstag hade fått med sig några burkar för mycket hem.

    Sålde bilen, men träffade på den och ägaren efter något drygt decennium, och avgassystemet var, i alla fall okulärt, i mycket god kondition.

    Om inte annat så blir det mycket snyggt att måla avgassystemet. Ljusgrått, om jag minns rätt.

    Endera gillar du Defender - eller så har du fel!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.