Bara byta stötdämparen bak??

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Sport L320 (2005-2013) Bara byta stötdämparen bak??

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-08-18 18:35 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43984
    Mats KangasMats Kangas
    Deltagare

    Min fråga är följande,,
    Kan jag bara byta bakre stötdämparen utan att behöva byta luftkudden/bälgen samtidigt? Eller är det kompletta stötdämpare med bälg som gäller?
    Har inga torrsprickor eller läckage på bälgarna.
    Bilen är en 2006 RRS s/c L320

    Mats i Luleå

    #43998

    Det borde funka, man kan i varje fall köpa luftbälgen löst. Däremot har jag inte sett lösa dämpare någonstans.
    https://www.island-4×4.co.uk/spring-20102013-with-variable-damping-lr018170-p-32969.html

    #44006
    Mats KangasMats Kangas
    Deltagare

    Väntar spännande på svar från Island 4×4 🙂

    #44009
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Tyvärr så ska du inte räkna med svar från dom. Bättre du söker på andra ställen.

    Eftersom det är en S/C du har så antar jag du har ACE också? Finns tre olika dämpare bak till L320 beroende på motor och med eller utan Roll Stability Control.

    Dämpare bak till S/C med ACE och Roll Stability Control heter LR016424. Sök på det numret så finner du!

    #44010
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare
    #44050
    Mats KangasMats Kangas
    Deltagare

    Beställda från LRdirect 🙂
    Inte farligt dyra !
    Tack Patrik
    /Mats i Luleå

    #44487

    Hej Mats
    Hur har det gått för dig att byta dämparen?
    Intressant att höra hur det gick, står troligen inför samma här. Bilen kränger till rejält när man kör över brunnslock och annat så misstänker dämparna.

    //Niclas

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    #44548
    Mats KangasMats Kangas
    Deltagare

    Hej Nicke .
    Ber så mycket om ursäkt för sena svaret, jag har inte hunnit ännu göra jobbet ännu. Mitt jobb som tradarchaffis har inkräktat för mycket på min fritid.
    Men jag har iallafall bytt alla bromsslangarna mot metallomspunna rostfria telefonslangar 😀 , men lyckan var kort,,,
    Huvudbromscylindern är nästa objekt, gjorde trycktest efter ordentligt luftat system. Gissa vad som svek efter ett par ordentliga ”Panikbromsningar” !!!
    Kylaren skall också bytas, ny finns i bagaget (den var inte billig!) Sedan kommer det bli ett upgrade compressorkit med en liten ytterligare effektökning hoppas jag.
    Det torde bli nånstans runt 550-600hk om det stämmer säger firman som mappar . Har mappat en gång 390hk blev ca 450 med 640mn i vrid och nu blir det mer.
    Det där med kylaren visade sig att det finns (självklart) olika kvalite’ på dessa, fanns även stadigare kylare för nordiska kalla klimat fick jag höra av min ”Kylargubbe”.
    Han har gjort många jobb åt mig och till åkeriet under många år så jag betvivlar inte uppgiften.
    Kan vara bra med ordentlig kylning när det ”Går hett till” 😉

    /Mats i Luleå

    #49214

    Hej Mats i Luleå.
    Jag har också en gamal RRS s/c.
    Blev lite nyfiken på ”mapping” av kompressorn.
    Var kan jag läsa mer om det?
    Var har du fixat det? Ny kylare, har det med uppgraderingen att göra?

    Med vänlig hälsning,
    Pelle
    Sigtuna

    Pelle

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.