Bränsleläckage

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Bränsleläckage

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-23 10:12 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43990
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Jag har ett bränsleläckage i min Td5. Det droppar ungefär vid motorns oljeplugg, men det kan ju söka sig via rör etc.

    Jag vill ha råd om var läckan kan sitta. Var brukar det läcka?

    Ledtråd: Jag tycker bränslepumpen låter lite astmatisk och går ojämnt. tik-tik-tik…tik…tik-tik. Dessutom verkar avluftningen vara igensatt eftersom när jag tankade senast steg bränslet fort upp i påfyllningsröret.

    Tips och råd, tack.

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

    #43994
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Klassiskt läckage är bränsletrycksregulatorn.
    Den sitter på höger sida i bak kant av motorn, det brukar börja med droppar och sedan kommer allt.

    Att bränsle pumpen låter knasigt har troligtvis inte med detta att göra.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #44151
    ProfilbildPeter Segeblad
    Deltagare

    Bytregulatorn enligt ovan, eller köp metall paciningen bara och byt den.

    Mvh Kungen.

    #44153
    MartinMartin
    Deltagare

    Skall du fixa felet så byt inte regulatorn, den går lätt lätt att renovera. Om det nu är regulatorn som läcker men det bör ju stå rimligt klart ganska snart. Packningssatser finns på sedvanliga inköpsställen men köp inget skitmembran. Upplands dieselservice hjälpte mig med ett Bosch.

    https://www.upplandsdieselservice.se/

    Instrux ex:
    https://forums.lr4x4.com/topic/25537-td5-disco-fuel-pressure-regulator/

    Och video:

    Finns en hel del skrivet om det på det gamla forumet. Goggle is your friend…

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
    #44182
    Mats AbelsonMats Abelson
    Deltagare

    Hej och tack för alla tips och råd.

    Jag har nu åtgärdat läckan. Jag tror det satt i ett av bränslerören (mellan regulatorhuset och bränslekylaren). Själva regulatorn var säkert OK. Några erfarenheter:

    • Har du en dieselvärmare monterad längst bak till höger i motorrummet, mot torpeden, måste denna ur. Min dieselvärmare är trasig och skulle ändå väck förr eller senare.
    • En packningssats enligt ovan räcker. Man behöver inte köpa hela tryckregulatorn med hus och allt. Packningssatsen innehåller tre o-ringar till bränslerören, en o-ring till silen, två blockpackningar av olika modell och själva regulatorn.
    • I de engelska instruktionerna står det att man ska dra bränslerören genom att ”nip up”, dvs dra åt men inte för hårt. Jag har upptäckt att ”nip up” är hårdare än man anar.
    • Man ska som sista åtgärd lufta systemet genom att pumpa fem gånger med gaspedalen och sedan starta. Det räckte inte i mitt fall. Jag fick pumpa länge och väl. Motorlampan slocknade inte. Till sist startade jag motorn i säkert uppemot en minut innan den hostade igång. Sedan startar den utan tvekan. Kanske min bränslepump är dålig…

    Series 2A 109 1965 "Camion de pompiers"
    Serie 3 LWT 1975
    Defender 110 Td5 HCPU 1999 "Raven Lord"
    Discovery 2 Td5 2000
    Ifor Williams LM 147

    "A Land Rover would never turn up to collect an Oscar. It'd be far too busy doing something important to someone, somewhere..." (Richard Hammond)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.