Bränslemätaren går upp och sedan ner

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Ninety & OneTen (1983-1989) Bränslemätaren går upp och sedan ner

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-05-28 11:51 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #84500
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Under en tur igår började bränslemätaren att röra på sig, (som den bör), men lite för hastigt. emellanåt stod den på noll och emellanåt på kvarts tank. Jag fyllde på 10 liter och körde vidare, med samma varierande upp ibland och så falla ner till noll. Klämde i 20 liter till och inget förändrades. Jag lät bilen stå stilla för att se ifall det var någon typ av gung i tanken, men det verkar inte påverka skeendet, upp ibland stanna där litet tag och så falla tillbaka. Tittade i Haynes igår, men fick inga direkta ledtrådar annat än att givaren som verkar sitta på vänster sida möjligen skulle kunna vara trasig, (min slutsats). Jag är inne på att det ev. skulle kunna vara något med instrumentet på förardisplayen, eftersom lampan där har slocknat, (vilket eg. borde vara två helt separerade händelser…). Jag har bytt givare i sidotank på Serie3 88″ tidigare, det var enkelt och blev kanon, men här är det bakre tank. Någon som vet eller har haft liknande problem?
    /Peter Kövamees

    P.S: Det är en One Ten MOD-87

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    #84515
    ProfilbildHenrik Sonesson
    Deltagare

    Ingen expert men jag vänder mig alltid till nätet……. Kanske detta kan hjälpa?

    90 Td5 -99
    88 - 67

    #84548
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej,

    Det låter som glapp, måste inte vara givaren så kontrollera kontakterna först.

    Mvh
    Peter
    Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
    Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
    Freelander 2 Td4
    Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
    Bor mitt i underbara Skåne

    Distrikt skåne

    #84967
    ProfilbildPeter Kövamees
    Deltagare

    Tack för svar och tips,
    Att ha en ex- militär Land Rover, och då också en där man bytt ut den ordinarie 2,5l motorn mot en 200Tdi från en Discovery, är bitvis en utmaning.
    Det var förstås dålig jord vid nivågivaren för tanken, en del säger att 99% av tankproblemen är just detta? Men det är spännande att leta efter tank givaren på vänster sida och hitta en avkapad kabel, det visade sig att de hade kopplat vattenavskiljaren till denna anslutning och givaren satt ovanpå, (se bild) lättåtkomlig genom en lucka från lastutrymmet, enkelt och genialt som det sig bör – klart.

    PeterK
    idag LR One Ten 1987 MOD
    tidigare LR S3 88"PU-76
    tidigare LR S3 109" CSW-77

    Bilagor:
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.