bromstrubbel igen

Forum TEKNIK Serie I, II & III bromstrubbel igen

  • Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-29 06:44 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40106

    undrar om någon har kunskap om ”junction piece” alltså det lilla fördelningsstycket mellan röret från huvudcylinder och bromsöret till bak respektive frambromsarna ?

    antar att den ”lilla” förgreningen inte har någon form av backventil eller liknande ?

    Huvudcylinder, samtliga bromscylindrar, slangar och bromsbackar är nu bytta…bromsarna fungerar om man justerar bort den 1,5 mm spel som skall finnas mellan pedal och huvudcylinder…om man har spelet… måste man ”pumpa” med bromspedalen för att få någon som helst bromsverkan…utan spelet fungerar det fin fint tills man bromsat sisådar ett 20-tal gånger…då ligger samtliga bromsar på…systemet luftat tills inga bubblor kommer…flera gånger…

    någon som har haft liknande problem ?

    /Denis

    #40135

    skall tillägga att efter man bromsat ett antal gånger (under färd) så kan man till slut inte trycka ner bromspedalen ens en millimeter…helt stum och alla bromsar ligger på så mycket att bilen svårligen kan flyttas…

    efter några timmar verkar det ok och så börjar man om och får samma resultat…

    bromsbackarna monterade efter instruktion dvs bakre bromsbackarna på rätt plats och rätt backar…

    får intrycket av att ett tryck ”byggs upp” och inte släpper…justerar man till större glapp mellan pedal/huvudcylinder släpper trycket men man får trampa några gånger på bromspedalen för att få någon som helst verkan…tilläggas att ny huvudcylinder är monterad och av rätt typ…och ingen luft kommer (efter att luftat både med den närmaste cylindern först och tvärtom)

    tips ?

    /Denis

    #40138
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Hej har haft liknande problem med en huvudcylinder som var fel hopsatt. Gick inte tillbaka hela vägen. Tror att fenomenet även kan uppstå när ett returhål är igensatt i cylinderväggen. Oljan kan inte rinna undan helt. Så vid ihopsättning kan bromsen fungera. Men efter en bromsning ligger de på lite grann efter fler bromsningar blir de helt anliggande.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Defender Puma

    #40150

    Tack Sven-Erik,
    antar att det blir till att köpa en huvudcylinder till…jag har bytt det mesta nu till nytt samt gjort diverse som att justera så pedalen får så lång slaglängd som möjligt…men icke, någon tipsade om att 4-vägs fördelningsstycket skulle vara boven…men som jag ser det fördelar den bara bromsoljan till fram resp bakbromsarna, har luftat bromsarna med 3 liter olja så rören är rensköljda nu…

    vänligen
    Denis

    #40151
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Hej har vid två tillfällen även haft problem med 2 st huvudcylindrar som det inte gick att få pedaltryck på.
    Trots renoveringar, och sedan nya cylindrar kvarstod problemet. Pumpa på pedalen hjälpte till viss del, men ändå inte bra bromsar.
    Hittade felet till slut på båda bilarna. På Valpen var stången mellan pedal och huvudcylinder krokig. Den tryckte snett uppåt i cylindern, olja läckte då förbi packningarna, rätade stången sen ok. På Cherokeen var det lurigare, hade tidigare varit ABS, men allt sånt var bortrivet. Bytt till ej ABS huvudcylinder, då passade ej pedalstället till 100% som tryckte snett in i cylindern. Fick byta pedalställ till 1990 istället för 1991 då funkade även de bromsarna igen. Så försök och kolla upp tryckstången, om det är rätt cylinder mm. Tveksamt om det är fel på den nya cylindern. Men kan vara av fel modell. Best of luck.

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Defender Puma

    #40152
    ProfilbildSven-Erik Berg
    Deltagare

    Saxar även in ett tidigare svar om returhålets betydelse.

    ”Är du säker på att ingen har ändrat på slaglängden mellan bromspedal och huvudcylinder, om den är justerad fram för mycket så blockeras returhålet på huvudcylindern och trycket inte släpper.”

    Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
    Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Defender Puma

    • Det här svaret redigerades för 2 år sedan av .
    #40154
    ProfilbildKjell Lindqvist
    Deltagare

    Hej Har du bytt slangarna fram (2st) en bak, är dom gamla så kan det bli sådana problem. har skälv råkat ut för det..

    #40156

    Tack för alla tips !!!

    jag tror att det är fel huvudbromscylinder…har nu beställt en för 109 och av bättre kvalitet ?

    Hursomhelst tror jag att det skiljer på volymen (kapaciteten) mellan 88:ans med 10″ trummor och 109:ans med 11″ trummor…vi får väl se…jag har justerat slaglängden som endera ger låsta bromsar eller inga bromsar alls…

    jodå alla slangar, bromscylindrar och bromsbackar är bytta…om inte den nya huvudbromscylindern rättar till problemet tror jag att jag bygger ett tvåkretssystem och använder komponenter från någon lämplig bilmodell med bättre cylinderkapacitet…ska kolla om någon redan har ”uppfunnit” lösningen…

    vänligen
    Denis

    #40767
    Peter HanssonPeter Hansson
    Deltagare

    Hej,

    Det skiljer mellan 88 an och 109″, ganska mycket, jag satte en från 88 på min 109 och det gick inte alls.
    Broms slangar är vanligt när bromsarna ligger på ibland,, är det alla hjulen?
    När slangarna vittras invändigt så lossar en flärp och blir som en backventil. Dock ovanligt att alla gör det samtidigt, så är det bara ett hjul så är slang troligt, men inte om det är alla hjulen.

    Mvh
    Peter
    Serie II 109 2,25 Diesel
    Freelander 2 Td4

    #41077

    Hejigen och tack för alla tips !

    Alla komponenter i bromsystemet är bytta, slangar, rör, backar, cylindrar, en del två gånger (huvudbromscylinder).

    Systemet luftat med sugmetoden, tryckmetoden och konventionellt. Slaglängden på pedalen är maxad..dvs hål för huvudcylinderns tryckstång (pushrod) är borrat där stången ”går i” pedalstället…bromsbackarna är justerade så att de går emot trummorna och sedan ”släppt ett hack”…

    Nåväl…bromsarna tar på första bromsningen om än långt neråt durken…orsaken till trubblet ? ingen som vet…och ingen som vet skillnaderna mellan huvudcylindrarna för 109 (den som liknar kopplingscylindern och den med demonterbar ”gavel”) alltså inte skillnaderna mellan huvudbromcylinder för 88 respektive 109 för 10″ eller 11″ trummor.

    Denis

    #42011

    som sagt ”allt” bytt förutom trummorna…och bromsarna blir bättre och bättre…besiktningsmännen tyckte allt var utmärkt vid senaste besiktningen…kan tilläggas att jag fått efterjustera några gånger spelet mellan backar/trumma

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.