Byta generatorrem vad ska lossas?

Forum TEKNIK Range Rover Range Rover Classic (1970-1995) Byta generatorrem vad ska lossas?

  • Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-01-16 22:07 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10036
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by WTM Td5]

    Hej!

    Jag ska väl snart sätta in en ny generator. När jag tog ut den gamla skar jag av remmen. Men nu när det ska på en ny behöver man då ta bort den viskosa fläkten?

    4.2 V8
    Bild

    #10037
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Om du kan sätta på en stor nyckel och knacka snärtigt på den så att de lossnar, så borde det ju funka. Annars är det väl ett antal pillriga mindre skruvar…

    #10038
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by WTM Td5]

    Alltså en stor nyckel precis där fläkten sitter? Eller kan man ta dom små 10 mm?

    #10039
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Ja, jag tror det. Har gjort samma sak när jag bytt kamrem på en LT35 som jag hade där det såg väldigt lika ut. Där gick det minsann inte att snärta loss den, utan det var bara att göra ett specialverktyg och skruva fast i de små fläktskruvarna…
    Men jag har kollat på Youtube inför att jag ska byta kamrem på en 300Tdi, och då klappa de till en fast nyckel med hammare eller klubba, och det lossnade direkt.

    #10040
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by håkan13]

    Ja det där kan variera… men en lång 32mm-nyckel… och en bra slägghammare brukar funka!!
    200tdi-motorerna som jag bytt på var felgängade! ! Misstänker att v8an är det samma…
    Men kolla om det inte går att få remmen över fläkten utan att skruva loss!!
    Håkan.

    #10041
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by WTM Td5]

    Ja okej!
    Precis tänkte prova först om den går över :)

    #10042
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Vänstergängad stämmer nog bra!

    #10043
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by senihol]

    V8 har högergängad viscofläkt!
    Jag brukar använda en fast nyckel till stora muttern och kila in en stor skruvmejsel som mothåll vid 10mm skruvarna.

    #10044
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Ajaj,
    På min ickebil var det vänster och jag vill minnas att det är det (enligt Youtube) på 300Tdi, men det kommer ju att funka dåligt om det är höger på V8!
    Tur att det är nån som vet vad han pratar om! :-)

    #10045
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by håkan13]

    Mezzner skrev:Ajaj,
    På min ickebil var det vänster och jag vill minnas att det är det (enligt Youtube) på 300Tdi, men det kommer ju att funka dåligt om det är höger på V8!
    Tur att det är nån som vet vad han pratar om! :-)

    ja verkligen!! 300TDIn har jag bestämt för mej att den är vänstergängad…
    BMW-dieseln som satt i P38an var också vänstergängad…
    hur är det med 4,6l v8an?? river ju i en sån av och till…
    Håkan.

    #10046
    ProfilbildSLRK Forum
    Administratör

    [Originally posted by Mezzner]

    Det är väl i och för sig bara att kolla åt vilket håll den snurrar vid drift, om man väl tänker så långt. Jag hade verkstadshandbok till den andra boken och läste innantill och slapp använda hjärnan…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.