Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › byta olja vxl overdrive
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2022-07-27 20:54 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-09-05 kl. 12:57 #90080
Mårten Eriksson
DeltagareNär jag skulle byta motorolja till min S3 lossade jag fel plugg i hastigheten, se bild. Förmodar att den går till vxl eller overdrive (Fairly). Är det samma system? Vilken olja rekommenderar ni och var fyller man på?
MårtenBilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-09-05 kl. 17:30 #90090Ray.S.
DeltagareBilden visar dräneringspluggen på växellådan. Påfyllningen sitter i sidan på lådan. Den är även nivåplugg.
Ställ bilen på plant underlag, fyll på tills det rinner ur nivåhålet. Klart. Olja: Växellådsolja 80-90 valfritt fabrikat, av typ API GL 4.mvh. Ray.S. nr. 86.
Sörmlandskusten
S III 88" -73 B18. GAA 1532021-09-05 kl. 19:25 #90098Mårten Eriksson
DeltagareTack för snabbt svar! /Mårten
2022-07-26 kl. 11:43 #105889Robert Andersson
DeltagareNär jag satte dit nyrenoverad overdrive upplevde jag 75W/90 helsyntet som mycket trevligare. Med 80W/90 gick det inte växla förrän bilen var varm. Med helsyntet kunde man växla redan från början utan motstånd. Men med olja blir var och en salig på sitt sätt.
2022-07-27 kl. 10:38 #105934Per Christofferson
ModeratorMan skall undvika API GL5 i gamla lådor, den är aggressiv mot gulmetall. Nu vet jag inte om det är det i din växellåda, men bara som ett allmänt hållet råd, det finns säkert någon här som har bättre koll på det. Jag hade hällt i GL4.
Per
Brummen, Defender CSW 90 2002
Aftonvagnen Disco 4 2014
Lilla Blå Serie 3 88' 1975
Allsläpet treaxligt 3,5 t
Ifor Williams Livestock Trailer 3,5 t
John Deere 6120
Honda Africa Twin -93 (ökenhoj)2022-07-27 kl. 20:54 #105963Robert Andersson
DeltagareJapp, menade såklart GL4 med båda oljorna jag pratade om. Slarvigt att utelämna detta.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.