Byta topplockspackning?

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2022-05-19 01:35 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100809
    ProfilbildPer Warg
    Deltagare

    Hej,

    Har en Defender Td5 2006 med slitna lyftare och kamaxel. Måste byta, och därmed lossa skruvarna som håller cylindertoppen. Då ska topplockspackningen bytas, enligt manualen. Jättemycket jobb! Är det verkligen nödvändigt? Vad är risken med att fuska, och inte byta topplockspackningen?

    Vänliga hälsningar
    5021, Per Warg

    #100857
    ProfilbildRay.S.
    Deltagare

    Jag skulle inte chansa. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och byta topplockspackning, när du ändå är igång med jobbet.
    ”Vad är risken med att fuska? ” Ja, det är väl ganska uppenbart. Det kan bli otätt, och då får man göra jobbet en gång till.

    Mvh. Ray.S. nr. 86.

    Sörmlandskusten

    #102703
    Profilbild5552
    Deltagare

    Ja ny packning måste det vara. Med tanke på att kolvarna går över blocket,
    gör rent ytorna toknoga. Sen måste även det vara nya topplocksbultar för de ska dras i moment och sen i vinkel med gradskiva och sträcks.
    Undrar om inte styrstiften ska bytas också, eller var det bara om man hade de i plast.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.