Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Byte balljoints
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2021-01-15 08:51 av .
- FörfattareInlägg
- 2021-01-09 kl. 15:28 #77637
Sven-Erik Berg
DeltagareHar bytt alla fyra balljoints. De sitter rejält fast. Först behövs bra verkyg för att lossa knuckle från balljoints. Jag använde Biltemas som är riktigt bra. Sen använde jag Laser tools sats för att demontera balljoints, sedan för montering av dessa. Utan liknande verktyg är det nog en pita. Efter montering och provkörning, dök de välkända tre amigos upp😱. Visade sig vara vänster Abs-givare som inte satt 100% rätt i sitt läge. Efter många justeringar av fästet, vart det ok. Det skumma var att förutom 3 amigos, la temp och tankmätare av helt. Nu funkar det som det ska igen👏👏
Hawkeye med EAS adapter, VAG- Com, Syncmate P38 Diesel
Allsläpet 3,5 t, D1 300Tdi, Range Rover L322- Detta ämne redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
- Detta ämne redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
2021-01-13 kl. 11:03 #77834Thomas Björklin
DeltagareSer bra ut, har gjort samma jobb för några år sedan med ett hembyggt verktyg som liknar det från Lazer. Som sagt så sitter de rätt bra så det behövs stadiga verktyg. Skönt när det är gjort! Lossa ”knuckle” gjorde jag med ”dubbelsläggametoden”
Nu håller vi på att svetslaga ramen vid sidan av tanken och bakre fjäderfästen på två D2’or, ett annat intressant arbete 🙂2021-01-14 kl. 13:45 #77912Karl Edfors
DeltagareBra jobbat med bytet och tips om verktyg som fungerar, tack.
2021-01-15 kl. 08:51 #77953Peter Hansson
DeltagareBra tips, med lite mer beskrivning så kunde detta vara ett vettigt bidrag till RoverLand 🙂
Mvh
Peter
Serie IIa 109" 2,25 Diesel 1963
Serie IIa 109" 2,25 Bensin 1970
Freelander 2 Td4
Serie IIa 88/109" 1966 reservdels lager 🙂
Bor mitt i underbara SkåneDistrikt skåne
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.