Dåliga lameller? td5

Forum ALLMÄNT Din Land Rover Dåliga lameller? td5

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2021-02-28 07:12 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #79904
    Tobias SvenssonTobias Svensson
    Deltagare

    Hejsan, Har en fundering på om de är lamellerna som börjar ge med sig.

    Vid vanlig körning går hon som hon ska,
    Men när jag te.x kör lite uppför åh trycker mer på gasen så blir de som att hon börjar slira på lamellerna, varvtalet stiger men ger ingen kraft tills att jag lättar lite på gasen igen.

    Är det som jag tror att lamellerna börjar ge sig eller kan de vara av en annan orsak?

    #80062
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Just a tought here, if I understand correctly the clutch is slipping? Is it juddering when you pull away, a sure indication the clutch is worn. If not do you have any oil leaks from the bottom of the bell housing. I do and it looks like it is coming from the main cam seal. ‘if you have the same it may be oil on the clutch plates. You could try brake cleaner with an extended nozzle and spray it in through the fording plug. Just a thought.

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    #80103

    i din beskrivning låter det som tryckplattan eller lamellerna är orsaken…men konstigt om du inte upplever något slirande vid start då påfrestningen torde vara större…bra att prova Michaels tips…med brake cleaner, T-röd eller något annat som kan tvätta bort ev oljebeläggning…finns kanske fler tips…

    #80108
    Michael HandsMichael Hands
    Deltagare

    Hi Tobias,

    I have spent a few hrs today trying to track down my oil leak. Further to my comments, try taking the wadding plug out. If your crank shaft oil seal is leaking, like mine appears to be, then the bottom of the clutch housing could be collecting oil, as mine is, see below. I brought some of the cheap 1m plastic nozzle extension tubes used for waxing the chassis. They work well for getting in to difficult places. Its worth a try as it cant do any harm as long as you dont get it in your eyes and try and avoid the crank shaft seal. Rubber does not like brake cleaner…

    All the Best Michael

    Success is not final, failure is not fatal> it is the courage to continue that counts. Churchill written for Land Rover owners

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #80239
    Tobias SvenssonTobias Svensson
    Deltagare

    Hej igen, Problemet är fixat, en god vän till mig hjälpte mig en justera ner kopplingen en aning, och märkte att låsmuttern längst in (ner) på själva gängskruven tog i väggen längst ner i den där själva dosan. så vi tog bort den åh sängte draglänget lite. så nu slirrar hon inte längre vid gaspådrag 🙂 Men tack iaf för tipsen och råden från er sida. Något jag kommer ta med i bagage tills vidare. 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.