Den eviga tråden om oljor…

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Den eviga tråden om oljor…

Etiketter: 

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2020-04-22 20:58 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36576
    MartinMartin
    Deltagare

    Jag är bara en enkel bilägare med ett visst intresse som delar information. Vill man ha professionell hjälp så finns det massor av både företag och människor som kan betydligt mer.

    Eftersom gamla trådar och tidigare information inte är tillgänglig i samma omfattning i och med utveckling av forumet kanske det kan passa att samla oljefrågor i en ny tråd.

    Jag har under en längre period följt trådar och frågor på diverse svenska och internationella forum med ett visst intresse för att kunna göra mina val. Kort sagt, ursprunglig kvalitet till lägsta kostnad.

    För att förstå oljor lite bättre finns tex följande två populärvetenskapliga lättillgängliga skrifter:

    http://www.fordson.se/oljor.pdf

    https://www.okq8.se/~/media/dokument%20pa%20stationen/motorolja/allt%20du%20behover%20veta.pdf?la=sv-se.

    Utifrån dem och all annan information man kan hitta genom idog trålning på nätet får ju var och en skapa sin egen uppfattning. Den enkla lösningen, och den viktigaste utgångspunkten, är ju att titta i bilens instruktionsbok. Tillverkarna har ofta egna krav på innehållet i oljan. De flesta oljeförsäljarna har också egna ”oljeväljare” på sina hemsidor, ofta baserat på reg-nummer för enkelhets skull. Här är Castrols eftersom det ofta hänvisas till Castrol i instruktionsböckerna.

    http://applications.castrol.com/oilselector/sv_sv/c/search?_ga=2.179679076.1942933884.1504168799-1755181169.1503252992

    Så långt har man nog kommit fram till vilka egenskaper oljan skall ha. Så var skall man då köpa den?

    Original, Swedol, Biltema, Mekonomen, England, Tyskland, Sverige? Några exempel nedan. Det finns fler.

    oljemagasinet.se

    oljefyndet.se

    https://www.motor-oel-guenstig.de/

    https://www.mapodo.de/

    https://www.oil-center.de/

    Jag har provat de flesta och numera beställer jag en gång om året från Tyskland. Högst kvalitet till lägst pris. Så enkelt är det. Service och leveranssäkerhet är ingen skillnad vad jag har märkt. Just nu är det till en Serie-bil, en Td5:a och en TDV6:a och en icke-bil. Och det är alla oljor, inte bara motrolja.

     

    Ett exempel:

    En TDV6 rekommenderas en olja med egenskaperna SAE5W-30 som uppfyller (lägst) specifikation (Ford) WSS-M2C913-B. (Och om specifikationen inte skulle gå att uppbringa duger tydligen specifikation ACEA:A3/B3). Vad det egentligen betyder bör ju ha framgått så här långt. Poängen är att det är redan fastställt vilken oljekvalitet/specifikation motorn bör ha. En Td5 rekommenderas ursprungligen en Castrol 5W/30-olja med specifikation lägst A1/B1. Deffen åker av rationella skäl på likadan olja som Discon och Serie-bilen får tjockolja =))

    Jag kan då konstatera att för samma peng får jag får dubbelt så mycket kvalitetsolja från Tyskland om jag jämför med ett nätköp i Sverige.

    Prisjämförelse 20 liter motorolja enligt ovan specifikation utan frakt 2017-08-31:

    Mekonomen: 165-230 kr/lit, Biltema 105 kr/lit, Oljemagasinet.se 79-96 kr/lit, Tyskland 43 kr/lit.

    Jag har hittat det mesta enligt tillverkarens specifikationer till axlar, motorer och växellådor utom just Texaco MTF94 som numera köps i samband med annan reservdelsbeställning i England. Se nedan länkar till gamla forumet.

    http://slrk.egetforum.se/olja-for-huvudvaxelladan-i-td5-04-t9193.html

    (http://slrk.egetforum.se/inkopsstalle-texaco-mtf-94-i-skane-t17884.html)

    (http://slrk.egetforum.se/post186762.html?hilit=olja#p186762)

    Valet är lätt utifrån mina egna urvalsfaktorer. Som sagt alla får ju ha sin egen uppfattning och det viktigaste av allt är ju inte oljan i sig själv utan att den faktiskt byts. Ju oftare desto bättre…

    /Martin

    Saxat från Advanced Factors hemsida 171209, https://www.advancedfactors.co.uk/oils–other-fluids-for-land-rover-vehicles-12820-c.asp :

    ”ADV” Numbers in this section refer to our recommended fluids, as shown in our service parts section for each vehicle, they are researched using various sources including vehicle manufacturer data and oil companies recommendations, as oils constantly evolve you are likely to see some choices that were not originally in your vehicle handbook. Land Rover have only recently issued their own oil specifications, for this example: STJLR.03.5003 this was previously only known as Ford Specification M2C913-A (or B or C) which was also labeled as A1 and then A5″

     

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
    Bilagor:
    #62833
    Profilbildjakobv
    Deltagare

    Hej,

    lyfter frågan om olja till R380 igen.
    Ashcroft pratar ju om ATF-olja i lådan ( https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions/r380-faq-s.html ).
    Är det nån som har jämfört MTF94 och ATF? ATF-oljan är ju betydligt mer lättillgänglig.

    #62992
    MartinMartin
    Deltagare

    Annars har ju Mekonomen en MTF-94 om det är tillgänglighet som utgör begränsningen. Fast jag kan ju som vanligt inte klistra in länken…

    Om du googlar på Mekonomen och MTF94 får du upp en Honda/Rover-olja som har spec MTF-94. Jag har dock inte provat den.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.