Den fantastiska Defendervärmen

Forum ALLMÄNT Övrigt snack Den fantastiska Defendervärmen

  • Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-02-24 08:28 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39148
    Mats LundbladMats Lundblad
    Moderator

    Ja, jag menar allvar… på riktigt… Ska jag förklara?

    Just nu kör jag en Range Rover L322 med allsköns komfortfunktioner som flera zoners klimatanläggning, fläktar i stolarna och allt vad de hittat på men idag satt jag i bilen och saknade värmen från min förra Defender.

    I morse var det ca -20° ute och jag skulle iväg på ett ärende. Det innebar att jag behövde gå till bilen och åka iväg i en ganska kall bil (600W kupévärmare gör inte mycket nytta). Sedan åka dryga timmen i bil för att sedan återigen gå utomhus i någon halvtimme eller så. Med andra ord måste jag klä mig i långkalsonger, tjocka vinterjackan, mössa och vantar.

    En stund in i bilturen kommer klimatanläggningen till korta. Den går ju bara att skruva ner till 16° och det blir olidligt i varm vinterjacka och långkalsonger. Mössa och vantar går ju att slänga av sig men resultatet blir ändå att man är svettig när man kommer fram och börjar frysa desto fortare.

    Nej tacka vet jag den helautomatiska Defendervärmen. 1 november drar man värmespaken till max och lämnar den där till 31 mars. Sedan är värmeregleringen så intelligent att om det är några få minusgrader så man inte behöver långkalsonger och kan ta tunna vinterjackan blir det såpass varmt i bilen att man inte fryser men inte så varmt att man börjar svettas. Om det istället är tjugo minus så man behöver långkalsonger och tjocka vinterjackan sköter värmesystemet så det inte alls blir lika varmt i bilen och man får ett behagligt klimat även med dessa kläder.

    Hurra för Defendervärmen, den slår en L322 i kupéklimat under vintertid.

    #39158

    kan inte annat än hålla med, Hurra för Defender 🙂 🙂

    dock bättre värme i en 90:a än i en 110:a förstås och ännu bättre i en seriebil med kylarmaskering (förutsatt rätt typ av termostat)

    kanske något att ta efter i nyare bilar vid extrem kyla förutsatt att problemet är att motorn inte blir så varm som den behöver för att ge tillskott till värmeanläggningen…

    /Denis

    Anglofil, försöker meka det mesta själv, byggde min egen "lookalike" tävlingsbil från ram till ratt.
    Har "alltid" kört Brittiska bilar och bor på Österlen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.