Diesel filter lr4 2010

Forum TEKNIK Discovery Discovery 4 (2009-2016) Diesel filter lr4 2010

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-04-02 12:53.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43881
    Profilbild
    5404
    Medlem

    Fått varning på vatten i filtret
    Hur tömmer man ut detta ?
    eller behöver man byta densamma
    LO

    #43885

    Jag har för mig att där ska vara en avtappning på filtret.
    Du får lossa lite skyddsplåtarna under bilen så kommer du åt filtret. Kolla ca 4,50 in i klippet.

    Med vänlig hälsning,
    Staffan Eld

    Staffan Eld
    Distrikt Skåne

    #43891
    Profilbild
    5404
    Medlem

    Tack för hjälpen!
    På med en slang och öppna kranen !
    LO 5404

    #43913
    Profilbild
    5404
    Medlem

    Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
    LO

    #43916
    Simon
    Simon
    Medlem

    Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
    LO

    Jag har haft samma på min D3. Den larmar men inget vatten där. Jag har rengjort kontakter och sensor vilket hjälpt men det har kommit tillbaka. Ibland efter nån månad senast tog det över ett år. På senaste servicen så bytte jag sensorn, även fast den inte larmade just då. Vi får se om det blir nån skillnad.
    //Simon

    #43917
    Profilbild
    5404
    Medlem

    Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
    LO

    Jag har haft samma på min D3. Den larmar men inget vatten där. Jag har rengjort kontakter och sensor vilket hjälpt men det har kommit tillbaka. Ibland efter nån månad senast tog det över ett år. På senaste servicen så bytte jag sensorn, även fast den inte larmade just då. Vi får se om det blir nån skillnad.
    //Simon

    Tack för tipset !
    LO

    #43924
    Chainsaw
    Chainsaw
    Medlem

    Om du öppnar ”kranen” och kör bränslepumpen genom att vrida tändningsnyckeln så spolar du igenom filtret. Det kommer en hel del bränsle så du behöver inte köra särskilt länge. Och stoppa ner slangen i en tomflaska… Hjälper inte det så byt filter och hjälper inte det så är väl sensorn kass eller ett kabelbrott kanske. Jag byter filter vid varje 2000 mil och har inte haft några problem hittills (TDV 2,7/22 000 mil).
    Det som inte syns på filmen är att filtret är uppmärkt hur avtappningen skall sitta så den kan du spänna försiktigt redan före montering av filtret. Om det är problem med luft så sitter det en avluftning (iaf på TDV 2,7) i bakkant/ovansidan på motorn om du lyfter av plasten. En vanligt däcksventil på bränsleledningen. Har iofs aldrig behövt lufta på det sättet.

    /Martin

    -----------------------------------------------
    88" S2A HT diesel -62
    110" Td5 CCPU -04

    #43954
    Profilbild
    5404
    Medlem

    Om du öppnar ”kranen” och kör bränslepumpen genom att vrida tändningsnyckeln så spolar du igenom filtret. Det kommer en hel del bränsle så du behöver inte köra särskilt länge. Och stoppa ner slangen i en tomflaska… Hjälper inte det så byt filter och hjälper inte det så är väl sensorn kass eller ett kabelbrott kanske. Jag byter filter vid varje 2000 mil och har inte haft några problem hittills (TDV 2,7/22 000 mil).
    Det som inte syns på filmen är att filtret är uppmärkt hur avtappningen skall sitta så den kan du spänna försiktigt redan före montering av filtret. Om det är problem med luft så sitter det en avluftning (iaf på TDV 2,7) i bakkant/ovansidan på motorn om du lyfter av plasten. En vanligt däcksventil på bränsleledningen. Har iofs aldrig behövt lufta på det sättet.

    /Martin

    Tack Martin för tipset!
    Just nu får jag ingen varning
    LO

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.