Discovery 3 eller 4

Forum ALLMÄNT Din Land Rover Discovery 3 eller 4

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2020-05-09 21:07 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #65124
    ProfilbildAndreas Ostwald
    Deltagare

    Hej funderar på att köpa en Discovery men vet inte riktigt skillnaden på dom förutom innredningen är betydligt modernare i 4.
    har i dag en RRS tdv8 som jag är väldigt nöjd med.
    Ända målet är lite offroad körningar lite overlanding och den vardagliga körninget till affären osv.
    Hoppas få några svar på detta.

    #65155
    ProfilbildPatrik Edfors
    Deltagare

    Det väsentliga som skiljer, förutom design är motorerna som blir större och starkare med åren och växellådorna som är 6-stegade men från 2013 är det en moderna och bättre 8-stegade automaten, du känner lätt igen vilken som är vilken på ”snusdosa” i den 8-stegade jämfört med växelspaken i de äldre.

    #65156

    Hej
    RRS är för det ändamålet nästan fullt jämförbar, med skillnaden att D3/D4 har större lastutrymme bak.
    Personligen tycker jag RRS är skönare att åka i iom att de sitter andra stolar i den än vad Discon har och den aktiva krängningshämmaren.
    I skogen/off-road är de fullt jämförbara och har man den elektriskt låsbara diffen bak blir den ”lugnare” jämfört med att TC systemet arbetar med att bromsa ner de hjul som spinner för att föra över kraften.
    Ytterligare är den vardagligare körningen lite mer avslappnad i RRS med adaptiv farthållare, om man åker lite längre än till affären. (Den går att installera på Discon också)

    Men, som sagt, det är skillnad i lastutrymmet och bakluckan som inte är delbar som på Discon ochh det är väl den största nackdelen för overlanding om man vill få in utrustning för det. Discon har också en mer lämpad mittkonsol för extra utrustning som radio och knappar än vad RRS har men Land Rover Passion har insatser även för RRS för knappar och vred.

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

    #65173
    ProfilbildAndreas Ostwald
    Deltagare

    Hej
    Har haft några offroad bilar genom åren men vill ha något som man faktiskt kan åka i.
    tror jag har den låsbara diffen den visar ett hänglås i tv skärmen.
    det jag är ute efter är mer tillbehör än vad som jag hittar till RRS.
    typ rock sliders.
    funderade på om rocksliders från D3 passar med lite moddning då dom har olika axelavstånd.
    Land Rover Passion den sidan var ny för mig fanns ju mycket roligt där:).

    #65226

    Hänglåset i displayen betyder inte direkt att man har den låsbara diffen. Däremot om man är ute och åker i skogen och den tänder upp, då har man den.
    Ett annat enkelt sätt att se om man har den låsbara diffen eller inte, är att höja bilen och kika in bakom vänstra bakhjulet, då kan man se om det sitter en extra klump på diffen och en rund svart kontakt med kablar eller inte.
    Angående Rock Sliders så hade Land Rover Passion en prototyp på gång till RRS men tyvärr har han sålt sin RRS och har en L322 nu. Då stannade arbetet upp med dessa rock sliders till RRS. Synd, för de var riktigt fina och följde linjerna på nedre plastlisten och täckte från sparklådan in till ramen också.
    AJS Fabrication i UK har tree sliders framme som de säljer ganska billigt till RRS men de är inte snygga och saknar rock slider delen.

    Jag har för mig att det är många som har tittat på att modda D3 sliders men jag har för mig att sparklådan är lite annorlunda på RRS så det är inte bara att korta av den tydligen.

    //Niclas

    '06 RRS V8 4,4l
    Eftermonterad elektriskt låsbar diff bak
    Eftermonterad elektriskt justerbar rattstång
    Eftermonterad ACC (adaptiv farthållare)
    IIDTool BT

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.