Forum ALLMÄNT Köp & Sälj Säljes LR, RR och SLRK-relaterat Discovery TDV6 HSE 2008

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-03-22 18:39.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39341

    Pontusl
    Guest

    Denna bil skulle bli mitt återtåg i LR-världen, men så blir det inte!

    Den köptes här på forumet för c:a en månad sedan men har inte alls motsvarat mina förväntningar, vilket är sorgligt då jag såg fram mot en tid som LR-ägare.

    Den är i grunden mycket välskött och fin, tidigare ägaren var SLRK-medlem och köpte bilen ny, den har vårdats ömt i dennes ägo. Jag hade en förhoppning om att detta skulle innebära att bilen också i vart fall var lite mer pålitlig än mina tidigare LR har varit, men icke.

    -Redan första veckan startvägrade den i kyla, ned till -15 gick bra men -20 var för mycket. Jag laddade batteriet och tankade Statoil istället för Preem, sedan dess startar den snällt men förtroendet blev redan här naggat i kanten och jag kom för sent till jobbet. Blir det -25 kan jag inte gå i god för att den startar.
    -Andra veckan dök diverse småfel upp, parkeringsradarn tålde tydligen inte maskintvätt utan pep då hysteriskt en hel dag.
    -Andra veckan började också radion började säga ”power low” eller något sådant, enligt uppgift pga låg volym på aux-källan? Jag vet inte.
    -Värst av allt var förra veckan, när jag kom hem och för ett ögonblick stod still snett över gatan här hemma havererade generatorn. Bilen gick då inte att flytta, eller ens få ur p-läget. Jättekul när man blockerar gatan för alla grannar. En snäll SLRK-medlem räddade mig den gången. Generatorn är nu bytt.
    -Kör man korta sträckor säger den att dpf-filret är fullt. Rensas när man kör på motorväg men det har jag bara gjort en gång då jag har 7km till jobbet.

    Rent tur att jag inte sålt bilen denna var tänkt att ersätta

    Just nu, alltså 2018-03-11 17:55 är det faktiskt så att allt mig veterligen fungerar, och då är det en underbar bil som är både välskött och välhållen. Full servicehistorik, massor med kvitton och en (två med mig) mycket entusiastiska ägare. Dessutom betalas skatten nu i mars och det står ju jag för, så den är nyskattad! Besiktigad är den också, till och med 2018-09-30.

    Vad mer om bilen?
    Jo men det är en grå TDV6 HSE med en hel del utrustning, det som saknas är bland annat 7-sits och takluckor men den har premium sound, automat, skinn, elstolar, navigation, en massa 4×4-grejer i navi-skärmen. Avtagbar dragkrok finns också. Sommar och vinterdäck. Den har gått låååångt (29.700 mil) men den känns verkligen som en lågmilare bakom ratten, den går otroligt mjukt och trevligt. Jag tror faktiskt uppriktigt att det är en genuint ”bra” begagnad bil, men jag blir trött bara jag ser den efter senaste veckans strul med generatorn.

    Den finns i Stockholm och kostar 50.000kr nyskattad och klar, redo för nya äventyr. Enligt bilpriser.se är den värd 68-75.000kr vid privat affär men det känns helt orealistiskt.

    Maila; [email protected].

    Bilagor:
    #39562

    Pontusl
    Guest

    Kompletterande info, utöver mängder av småreparationer och oändligt med service är detta gjort;
    Kamremmen är bytt på 16.500 mil och skall alltså bytas kring 33500mil, strax över 3500mil kvar alltså.
    EGR-ventilerna är bytta vid 24.000 mil
    Växellådsoljan byttes vid 20.000.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.